E-Boks tvunget i knæ af syg agent

En syg SQL-agent tvang mandag aften og tirsdag morgen e-Boks i knæ. En lille million var uden adgang til vigtige papirer.

Op mod en million kunder var mandag aften og tirsdag morgen ude af stand til at komme i nærheden af de vigtige papirer som de har opbevaret hos firmaet e-boks, der fungerer som en digital bunke rudekuverter for mange danskere.

Fejlen betød, at brugerne af systemet ikke kunne logge på i en lille times tid mandag aften og i et par kortere perioder tirsdag morgen.

Men fejlen udgjorde ikke nogen sikkerhedsrisiko. Alle data og oplysninger var uden for fare, fortæller Henrik Andersen, administrerende direktør hos e-Boks.

En del af Computerworlds læsere har i løbet af det sidste døgn tippet, at e-Boks’ problemer var relateret til gårsdagens KMD-fadæse, der sendte storkunden SKAT i sort på præmieredagen for danskernes forskudsopgørelse.

Men Henrik Andersen afviser, at gårdsdagens KMD-kaos var årsag til e-Boks problemer i aftes og i morges.

- Vi er rigeligt i stand til at skabe vores egne problemer, griner Henrik Andersen.

Fejl i SQL-agent

Problemet skyldes nemlig en fejl i en SQL-agent på en maskine der håndterer præsentation og logning af brugernes aktiviteter på e-Boks.

Normalt skal agenten slette sig selv efter 20 minutter, men det skete ikke, og så løber det såkaldte cluster fuldt, fortæller Henrik Andersen.

Fejlen er nu fundet, men er stadig ikke rettet.

I øjeblikket løser e-Boks problemet ved at en database-ekspert manuelt udfører det sletnings-arbejde, som den defekte agent normalt varetager.

- Det er en temmelig banal og simpel fejl. Men en syg maskine kan man ikke gøre ret meget ved, men vi tager den ud i nat, mens der er færrest brugere, siger Henrik Andersen.

I øjeblikket ser det ud til at e-Boks slipper for at lave et såkaldt servicevindue, som betyder, at hele systemet bliver gjort utilgængeligt i eksempelvis et par timer, mens maskiner eller software skiftes ud, opdateres eller genstartes.

Fejlretning i nat

Alligevel foregår fejlretningen af maskinen i nat.

Det sker ifølge direktøren for at undgå at bryde ind i dagsproduktionen.

- Vi kan jo ikke bare tænde og slukke som det passer os. Der er jo ingen grund til at eksperimentere, mens vi har 3.000 mennesker på i timen, siger Henrik Andersen.

Ifølge direktøren arbejder alle mand på at fejlsøge og klargøre problemløsningen på systemet, som forventes at fungere normalt efter fejlretningen natten til onsdag.

- Vi tager maskinen ud, resetter det hele, geninstallerer den og kører den op i fart igen inde i clusteret. Og så kommer den ind og får sin rolle igen, når vi har set, at det virker, siger Henrik Andersen.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

    Camilla Stausholm

    Netip A/S