SKAT udvider onlineservicen med millionsatsning

SKAT er på vej med to nye onlineløsninger, der skal gøre det lettere for både virksomheder og borgere at kommunikere med skattemyndighederne. IBM er leverandør af de to løsninger, der har en samlet værdi af 179 millioner kroner.

Som et led i sin modernisering af it-porteføljen er SKAT nu på vej med to nye onlineløsninger, der skal gøre det lettere for både virksomheder og borgere at kommunikere med skattemyndighederne.

Den ene løsning indebærer en skattekonto for alle virksomheder i stil med den almindelige netbank-konto. På skattekontoen afregnes og registreres alle ind- og udbetalinger mellem SKAT og virksomheden.

Løsningen skal håndtere cirka 765 milliarder kroner årligt og betjene samtlige 500.000 danske virksomheder.

- Konkret betyder skattekontoen, at virksomheden ikke længere skal tilbage i arkiverne for at konstatere, om A-skatten eller punktafgifterne er blevet betalt. Det overblik fås fremover online – døgnet rundt, siger Preben Kristiansen, der er strategi- og udviklingsdirektør i SKAT.

Motoroplysninger samles ét sted

Den anden løsning er et system til motorregistrering via internettet, som samler alle oplysninger om et køretøj ét sted. Løsningen vil give forhandlere og synsvirksomheder adgang til selv at foretage registrering elektronisk – uden at skulle besøge motorkontoret.

Ved privat handel med køretøjer vil løsningen desuden give mulighed for, at borgerne selv kan registrere køretøjer via internettet.

- I dag er motorregistrering præget af blanketter og det obligatoriske besøg på motorkontoret. Med det digitale register vil man – populært sagt – kunne komme ud at køre i sin nye bil med det samme, siger Preben Kristiansen.

Mere fleksibilitet – mere service

Det er IBM, der kommer til at levere de to løsninger, som samlet løber op i 179 millioner kroner. Aftalen, der omfatter udvikling og vedligeholdelse af de to løsninger samt drift af den digitale skattekonto, løber over tre år.

Begge systemer er planlagt til at være klar til brug i 2008.

Målet for SKAT er at kunne yde en bedre og mere tidssvarende service til både borgere og virksomheder. Det sker gennem en effektivisering af it-systemerne og arbejdsprocesserne, ligesom det også er en målsætning at it-arkitekturen bliver mere fleksibel.

- Vi har taget springet til en mere åben og fleksibel serviceorienteret arkitektur, og vi er glade for, at samarbejde med IBM omkring denne vigtige og nødvendige modernisering af vores systemer, lyder det fra Preben Kristiansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis