e-Boks øjner første overskud

Efter at have investeret mere end en million kroner om måneden de første fire år, så har e-Boks nu vendt skuden og er på vej til at score dets første overskud. Samtidig har den elektroniske postboks rundet en million brugere.

Den elektroniske postboks, e-Boks, har indtil i år været de tre ejere Post Danmark, KMD og PBS et dyrt bekendtskab, men nu er bøtten vendt, lyder det fra selskabets administrerende direktør, Henrik Andersen.

– Følelsen er god, men det har hele tiden været planen, at det skulle tage fire-fem år at løbe i gang. Så den bedste følelse er faktisk, at forudsigelserne nu indfries, siger Henrik Andersen.

Henrik Andersen vil ikke kommentere størrelsen på overskuddet, andet end at det bliver "fornuftigt".

Vendepunktet sker samtidig med, at e-Boks runder en million brugere.

I begyndelsen af 2004 havde e-Boks 280.000 brugere, men siden da har e-Boks hentet omkring en kvart million brugere ekstra hvert år.

Lige så mange nye brugere vil komme til i år 2007, mener Henrik Andersen.

Nogle af dem kommer af sig selv.

For det første vil 1,3 millioner danskere få muligheden for at få lønsedler fra Multidata i løbet af 2007.

For det andet planlægger flere kommuner at efterligne statens beslutning om at overtale medarbejderne til at få lønsedler i e-Boks.

Det kan blive ganske centralt, da kommunerne har langt flere ansatte end staten.

Salami-effekten

– Jeg tror også private følger efter. Det lyder som en lille ting med tolv lønsedler om året, men det er en ting, som betyder rigtig meget, siger Henrik Andersen.

Når man modtager sin lønseddel i e-Boks, er det nemlig nærliggende at tilmelde sig flere afsendere i systemet.

Men for at få de resterende skal der kæmpes. Selskabet vil ikke hvile på de digitale postbunker.

Recepten lyder på flere afsendere af elektronisk post, mere markedsføring, og en udvikling af e-Boks, så den bliver mere interessant for både private brugere og erhvervslivet.

Tre grupper afsendere er e-Boks især interesseret i at få fat i: Teleselskaberne, forsikrings- og pensionsselskaberne og Staten.

Mangler fortsat Sonofon

Konkret peger e-Boks på, at selskabet stadig mangler Sonofon som kunde, og at de nu skal kæmpe for at få Skat tilbage.´

Indtil videre har man kun kunnet få forskudsopgørelsen i sin e-Boks, men den afskaffer Skat i år 2008.

– Vi har mange andre dokumenter fra staten, men jeg kunne godt tænke mig et nøgledokument som årsopgørelsen. Det vil vi fortsat snakke med Skat om, siger Henrik Andersen.

Han synes, det er fint, at Skat beholder sit eget system, men at de burde give borgerne en valgmulighed for at vælge e-Boks.

Både Skat og Sonofon har dog andre prioriteringer. Skat meddeler, at de hellere vil bruge ressourcer på at integrere Skat med den kommende borgerportal, og Sonofon satser i stedet på et samarbejde med PBS.

Her får kunderne stadig papirregninger, men Sonofon føler ikke noget pres om at indføre e-Boks.

Alle afsendere betaler e-Boks cirka en krone for hvert brev, de sender.

Udover nogle få ekstraydelser har det været e-Boks' eneste indtægt indtil nu.

Den store harddisk med adskillige terrabytes i kælderen skal tilbyde brugerne en længe efterspurgt facilitet.

Siden marts har det været muligt at købe op til en gigabyte plads på e-Boks-serveren for 595 kroner om året.

Kun 1.000 har indtil nu taget imod det tilbud, men næste år vil e-Boks markedsføre denne mulighed mere massivt, samtidig med at selskabet vil indføre flere muligheder for at bruge den ekstra plads.

Markedsføringen vil generelt fokusere på, hvad e-Boks er, og hvad danskerne kan bruge det til.

Slut med håndboldpiger

Håndboldpiger er det slut med. E-Boks har først sponsoreret kvindelandsholdet i håndbold og derefter klubben Ikast-Bording.

En kendskabsanalyse, e-Boks selv har fået foretaget hos Analyse Danmark viser, at det har virket. Kun hver tiende kender slet ikke til e-Boks.

Selvom e-Boks måske er en standard er der altså stadig et stykke vej, før den elektroniske postboks for alvor konkurrerer mod at få et fysisk brev ind af brevsprækken.

Og på visse områder vinder et godt, gammeldags postbud i rød uniform over bits og bytes.

– Vi bliver aldrig erstatningen for et sommerpostkort eller et julekort. Vi bliver de kedelige kuverters holdeplads, og det er også vores ambition, siger Henrik Andersen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil