Sikkerhedsfirma sælger ud til medarbejderne

To medarbejdere i sikkerhedsfirmaet Ezenta har hver købt 20 procent af aktierne og indtræder som fuldgyldige partnere i selskabet. Ezentas direktør anser medejerskab som et strategisk værktøj.

Intet forpligter en ansat mere, end hvis han ejer en bid af virksomheden.

Den filosofi ligger til grund for, at de to medarbejdere i sikkerhedsfirmaet Ezenta, Errit Müller og Jesper Sobol, ved årsskiftet hver overtog 20 procent af aktierne i deres arbejdsplads.

- Det er min filosofi, at i en konsulentvirksomhed som Ezenta er produktionsapparatet lig med de mennesker, der arbejder i selskabet, siger Jens Thonke, administrerende direktør, Ezenta.

Et strategisk værktøj

Selskabet oplevede en kraftig nedgang i omsætning fra 2004 til 2005 og undgik kun med nød og næppe et underskud sidste år.

- Anser du også medejerskab som et strategisk værktøj, der både binder nøglepersoner og samtidig bringer kapital til virksomheden?

- Det gør jeg. Specielt sådan som markedet er i øjeblikket, er det afgørende vigtigt at kunne holde på sine medarbejdere, siger Jens Thonke.

Fik et godt tilbud

Han fremhæver omkostningerne ved at få ansat de rigtige folk og få dem i gang, og det ærgerlige i, at en konkurrent så måske kommer med et godt tilbud, som den nye medarbejder ikke kan stå for.

- Allerede da jeg ansatte Errit Müller og Jesper Sobol tilbage i slutningen af 2005, begyndte dialogen om et muligt medejerskab, fortæller Jens Thonke.

Aftalen om medejerskab betyder i Ezentas tilfælde, at de to nye medejere og den administrerende direktør låser hinanden i tre år, hvor de er forpligtede til i fællesskab at udvikle forretningen.

Både faste og freelancere

Errit Müller fortsætter i stillingen som teknisk direktør med ansvar for konsulentforretningen, mens Jesper Sobol er direktør med ansvar for Ezentas forretningsudvikling.

Selskabet Ezenta, der er seks år gammelt, specialiserer sig i rådgivning, samt implementering og drift af it-sikkerhedsløsninger.

I dag har virksomheden 18 fastansatte medarbejdere og derudover seks faste freelancekonsulenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S