Chanti.dk vil forgylde nettet

Webchamp 2007: Mulighed for at se en ring i en 360 graders præsentation kombineret med lave priser og fokus på gode billeder er opskriften på succes for netguldsmeden Chanti.dk.

Chanti.dk er nettets svar på en guldsmed. Hjemmesiden sælger smykker og ure til priser, der ligger op til 70 procent under de vejledende butikspriser.

Hemmeligheden er at købe direkte fra producenterne og sælge direkte til kunden ved udelukkende at bruge internettet som salgssted.

En teknik, som flere andre webbutikker også benytter for at kunne tilbyde lave priser.

Ni produkter ad gangen

Chanti.dk og Per Søndergård, manden bag netguldsmeden, er nomineret i kategorien "Produktpræsentation".

Hjemmesiden viser ni produkter ad gangen, som kunden kan klikke på for yderligere information.

Ønsker kunden at se eksempelvis en ring mere detaljeret, kan han eller hun vælge at se ringen fra alle vinkler i en 360 graders præsentation.

I det hele taget har hjemmesiden stor fokus på billederne. Grunden til dette er, at smykkerne oftest sælges ud fra selve billedet og ikke så meget ud fra selve produktbeskrivelsen.

Webdesigneren

Per Søndergård er eneejer og direktør i Chanti. Han har været involveret i al udvikling og designet, siden hjemmesiden startede i 1999. Det endelige design er dog udviklet af en ekstern virksomhed.

Han henter oftest inspiration fra amerikanske hjemmesider, da han mener, de er langt fremme i forhold til Danmark.

Et godt designet shoppingsite er ifølge direktøren, hvis man kan forene brandingen af mærket med en let og overskuelig produktpræsentation.

Kunden skal hurtigt finde det søgte og føle sig tryg gennem hele købsprocessen.

Fire hurtige spørgsmål

Per Søndergård, hvad er den bedste feature ved Chanti.dk?

- Det er helt klart den overskuelige kategorisering, præsentationen af produktet fra flere vinkler og 360 graders visningen på ringene, hvor man med musen kan dreje ringen, som man ønsker.

- Hvilken feature ville du gerne ’stjæle’ fra et andet site?

- Jeg tror ikke, det findes, men vi arbejder på at lave et designcenter, så kunderne selv kan designe deres smykker. Vi producerer så smykket for kunden.

- Hvad er din favoritside på nettet?

- Teknisk er Dell.com suverænt overlegen med selskabets Just In Time teknologi, hvor produktion og ordrer matches. Rent brandingmæssigt er Louisvutton.com suveræn, da selskabet forstår at integrere produktpræsentationen og selve brandet i en og samme løsning.

- Hvad kan blive bedre ved Chanti.dk?

Vi er i gang med nogle tunge strategiske udviklingsprojekter, som jeg desværre ikke kan afsløre, da de vil vende op og ned på smykkebranchen i Europa og sætte enhver konkurrent flere år bagud.

Computerworld præsenterer i perioden op til Webchamp 2007 alle de nominerede websites i kategorierne Forståelighed, E-handel, Produkpræsentation, Dialog, Navigation og Særprisen.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S