Bloggermiljøet tvinger Krak til at tillade dybe links

Kommercielle virksomheder må nu gerne linke til Kraks kortservice via egne hjemmesider, så længe det ikke foregår systematisk. "Vi har lært noget af kritikken fra bloggermiljøet," lyder begrundelsen for den ændrede politik fra Kraks administrerende direktør.

Først den ene vej. Og så den anden.

Sådan har historien om kortfirmaet Krak formet sig, når nu firmaet tillader dybe links, efter det har været ude i en heftig mediestorm omkring brugen af såkaldte dybe links.

"Vi har erkendt, at der i medie- og blogmiljøet opstod en masse kritik. Og den har vi taget til efterretning ved at tillade dybe links fra både private og kommercielle hjemmesider," fortæller administrerende direktør for Krak, Ove Leth-Sørensen.

Han forklarer dog, at det stadig ikke er tilladt systematisk at udnytte Kraks kortservice via flere links fra én enkelt hjemmeside.

"Der er tale om ét link til Krak per hjemmeside. Så for eksempel må en malerforretning gerne linke til sin adresse via Krak. Men en ejendomsmægler må ikke linke til 50 ejendomme via vores kortservice," fortæller Ove Leth-Sørensen.

Derudover må man heller ikke ændre URL'en eller ved de kort, som Krak fremviser inde på sin hjemmeside.

Ændret politik betyder kun småpenge

Krak har stadig en del verserende sager kørende med virksomheder, der under den gamle politik har linket til adresser via Kraks hjemmeside.

"Vi vil kigge sagerne igennem enkeltvis. Og hvis det viser sig at være harmløse organisationer, så eftergiver vi dem de 4.000 kroner, som vi ellers har opkrævet. Men vores gamle regler er stadig gældende, hvis kommercielle virksomheder har forbrudt sig mod vores linkpolitik før vi tillod dem at gøre brug af dybe links," siger Ove Leth-Sørensen.

Han forklarer, at den samlede eftergivelse i sidst ende vil dreje sig om småpenge. Men han ønsker ikke at oplyse et estimeret beløb.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil