Artikel top billede

Privatpersoner presser virksomheder væk fra CeBit

Den store CeBit-teknologimesse i tyske Hannover tiltrækker for mange nysgerrige privatpersoner og for få professionelle. Virksomheder som Nokia og Motorola har valgt at blive væk i år.

Der er for mange privatpersoner blandt de flere hundredetusinde besøgende på sidste års CeBit.

Det får flere af de store virksomheder til at holde sig væk, fordi de private besøgende ikke er interessante for mange af udstillerne, som hellere ser flere professionelle it-indkøbere.

Det er fremvisningen af nye mobiltelefoner og fladskærms tv, der tiltrækker de mange forbrugere til CeBit-messen.

”Det er ikke investeringen værd at være på CeBit. Den målgruppe, som jeg vil møde, stemmer ikke overens med målgruppen på CeBit.,” siger marketing-manager i Open Text, Christine Nöstelbacher.

Færre udstillere

I år er der 6.000 udstillere på messen.

Det er et fald på 200 i forhold til sidste år og et fald på 2.000 i forhold til 2001, der var rekordår.

Faldet i udstillere afspejler, at færre vælger at bruge CeBit-messen til at fremvise produkter og møde kunder.

Sammen med Open Text har Nokia og Motorola fravalgt CeBit-messen i år. De følger i fodsporet på Dell og Hewlett-Packard, der tog samme beslutning for nogle år siden.

”Det bliver lidt roligere på CeBit. Man kan ikke sammenligne det med messen for 8-10 år siden,” siger Regina Israel, kommunikations-chef i Seagate Technologies, der deltager i årets messe.

”CeBit prøver at være noget for alle. Det er måske ikke den rigtige løsning”

Marcus Ehrenwirth, der er pr-konsulent i Pronesis PR og CeBit veteran er af en anden mening. Han mener, at virksomhederne selv skal gøre et bedre forarbejde.

”Virksomhederne er for hurtige til at dømme messen. For at få nogle aftaler på messen er man nødt til at lave direkte markedsføring før messen. CeBit giver også mulighed for at mødes med flere eksisterende kunder på samme sted,” siger han.

CeBit vil stramme op

CeBit messen har taget noget af kritikken til sig.

Til næste år vil messen vare seks dage mod de nuværende syv.

Derudover vil messen åbne på en tirsdag. Det betyder, at der hovedsageligt vil være professionelle besøgende de fire første dage af messen.

Oversat af Christian Carlsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere