Privatpersoner presser virksomheder væk fra CeBit

Den store CeBit-teknologimesse i tyske Hannover tiltrækker for mange nysgerrige privatpersoner og for få professionelle. Virksomheder som Nokia og Motorola har valgt at blive væk i år.

Artikel top billede

Der er for mange privatpersoner blandt de flere hundredetusinde besøgende på sidste års CeBit.

Det får flere af de store virksomheder til at holde sig væk, fordi de private besøgende ikke er interessante for mange af udstillerne, som hellere ser flere professionelle it-indkøbere.

Det er fremvisningen af nye mobiltelefoner og fladskærms tv, der tiltrækker de mange forbrugere til CeBit-messen.

”Det er ikke investeringen værd at være på CeBit. Den målgruppe, som jeg vil møde, stemmer ikke overens med målgruppen på CeBit.,” siger marketing-manager i Open Text, Christine Nöstelbacher.

Færre udstillere

I år er der 6.000 udstillere på messen.

Det er et fald på 200 i forhold til sidste år og et fald på 2.000 i forhold til 2001, der var rekordår.

Faldet i udstillere afspejler, at færre vælger at bruge CeBit-messen til at fremvise produkter og møde kunder.

Sammen med Open Text har Nokia og Motorola fravalgt CeBit-messen i år. De følger i fodsporet på Dell og Hewlett-Packard, der tog samme beslutning for nogle år siden.

”Det bliver lidt roligere på CeBit. Man kan ikke sammenligne det med messen for 8-10 år siden,” siger Regina Israel, kommunikations-chef i Seagate Technologies, der deltager i årets messe.

”CeBit prøver at være noget for alle. Det er måske ikke den rigtige løsning”

Marcus Ehrenwirth, der er pr-konsulent i Pronesis PR og CeBit veteran er af en anden mening. Han mener, at virksomhederne selv skal gøre et bedre forarbejde.

”Virksomhederne er for hurtige til at dømme messen. For at få nogle aftaler på messen er man nødt til at lave direkte markedsføring før messen. CeBit giver også mulighed for at mødes med flere eksisterende kunder på samme sted,” siger han.

CeBit vil stramme op

CeBit messen har taget noget af kritikken til sig.

Til næste år vil messen vare seks dage mod de nuværende syv.

Derudover vil messen åbne på en tirsdag. Det betyder, at der hovedsageligt vil være professionelle besøgende de fire første dage af messen.

Oversat af Christian Carlsen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job