Norsk forlag dropper DRM til fordel for vandmærke

Et norsk forlag har droppet den kontroversielle DRM-kopibeskyttelse og udruster i stedet mp3-filerne med et vandmærke mod piratkopiering.

Det norske forlag Lydbokforlaget vil sælge sine lydbøger i mp3-format. Firmaet dropper i den forbindelse DRM-kopibeskyttelsen, der medfører, at filerne ikke kan afspilles på alle mp3-afspillere.

I stedet indføres et indbygget vandmærke, som kan identificere køberen.

Branchen har generelt været skeptisk over for mp3-formatet, da formatet har været forbundet med manglende kopibeskyttelse, men det har Lydbokforlaget fundet en løsning på.

"Sikring mod ulovlig kopiering har været meget vigtig for os. Den traditionelle kopibeskyttelse har dog vist sig at skabe tekniske problemer ved afspilning af filerne, og derfor har vi valgt en anden løsning," siger forlagschef Herborg Hongset til digi.no.

"Vi har valgt en ny teknologi, der udstyrer lydfilerne med et vandmærke og et fingeraftryk. Det er usynligt og ikke hørbart," siger han.

Da lydfilerne ikke er kopibeskyttede med DRM, kan de afspilles på alle typer mp3-afspillere.

Køberen har ansvaret

Når filerne er hentet, stemples de med et digitalt mærke, der skal værne om ophavsretten og beskytte mod piratkopiering.

Mærket forsynes med informationer om, hvem der har købt produktet. Køberen pålægges således ansvaret for, at der ikke tages kopier til andet end privat brug.

Man har nemlig lov til at tage kopier til privat brug, mens anden kopiering og spredning af lydbøgerne er forbudt.

Vandmærket består af ikke hørbare informationer i lydfilen. Det påvirker således ikke filformatet eller brugen af lydfilerne.

Mærkningen indeholder en kode, der kan identificere kunden, som har købt den aktuelle fil, og den følger filen ligegyldig, hvor den gemmes.

Opdages en piratkopieret fil, kan firmaet spore kunden og holde vedkommende ansvarlig for misbruget.

Farvel til DRM

Flere, herunder Appel-chefen Steve Jobs, har argumenteret for, at der bliver mindre piratkopiering, hvis producenterne tilbyder produkter uden de irriterende begrænsninger, DRM-systemerne pålægger.

Det har det norske forlag taget til efterretning og satser på, at den nye mærkningsmetode vil give kunderne fornyet købelyst.

Forlaget har allerede lagt over 800 mp3-titler ud til download.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job