Biavlere vil bruge RFID til at holde styr på bestanden

Efter udenlandsk forbillede er danske biavlere begyndt at udstyre hele bi-bestande med RFID-chips. 'Den Digitale Biavl' hedder projektet, der bliver karakteriseret som 'ekstremt lovende' fra flere sider.

Den danske biavl skal digitaliseres.

Det er visionen hos flere biavlere, der nu er begyndt at RFID-tagge alle deres bier.

De har forenet sig i projektet 'Den Digitale Biavl', der ved at benytte moderne teknologi skal bringe biavlerne ind i det 21. århundrede.

"Udviklingen har stået stille i årevis inden for biavl, men nu er det på tide, at vi kommer ind i det 21. århundrede. Udenlandske biavlere har haft fantastiske resultater med bier og RFID, og det vil vi nu også prøve," siger Claus Humle.

Han er idémanden bag 'Den Digitale Biavl' og var en af de første herhjemme, der fik tagget alle sine 50.000 til 70.000 bier. Det er det typiske antal bier i et bistade.

Store fordele med ny teknologi

Dermed følger danske biavlere i fodsporerne på deres kolleger i England, Sverige og Angola, der i årevis har eksperimenteret med at tagge bier med RFID-chips.

For biavlerne er der store fordele af hente ved at lade deres bier mærke med RFID-chips.

De kan nemlig optimere honningproduktionen ved at overvåge hver enkelt bi og se, hvor meget honning den producerer. Og falder en bi under gennemsnittet er den nem at identificere og udskifte med en bi, der lever op til de krav, biavlerne stiller til deres bevingede ansatte.

Godt for forbrugere

For at fungere bedst muligt, skal den lille RFID-chip placeres mellem vingerne på bien.

Det er en besværlig proces, men for de rutinerede er arbejdet til at overkomme. Tidligere har der været forsøg med flydende RFID-tags, der kunne sprøjtes på, men dette fungerede ikke optimalt.

'Når man har RFID-tagget de første 20.000 bier får man følingen for det, og de sidste 30.000 til 50.000 går meget hurtigt," fortæller Claus Humle.

Han ser ingen grund til, at en avler skulle holde sig tilbage og ikke udnytte teknologien til at forbedre dansk honning.

Hos forbrugerorganisationer vækker projektet også begejstring, da det gør et ellers uoverskueligt honningmarked mere gennemsigtigt.

"Det giver forbrugerne god mulighed for at få lige den honning, der passer til dem. Alle de danskere, der eksempelvis har mælkebøtten som favoritblomst kan nu købe honning, der kun er produceret af bier, der har besøgt mælkebøtter," siger Ib Hansen, formand i Foreningen af Danske Honningentusiaster.

Giver bedre nattesøvn

Med jævne mellemrum sker det, at bier bliver dræbt af biler. Typisk bliver dyreambulancen tilkaldt, men det er tæt på umuligt at finde ejeren til den traffikdræbte bi.

Men det problem løser RFID også. Med en lille scanner kan ambulancefolkene på stedet få navn og telefonnummer på biavleren, der så kan blive orienteret om uheldet.

Det kalder Claus Humle for en 'sidegevinst' ved projekt 'Den Digitale Biavl'.

"RFID hjælper mig med at sove bedre om natten, for jeg ved, at mine bier har det godt" siger han.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil