Telenor: Tele2 og Sonofon skal ikke fusioneres

Telenor vil ikke bryde med Tele2's brand lige med det samme. Til gengæld vil overtagelsen af Tele2 betyde store besparelser, der skal investeres for at forbedre Telenors position på det danske telemarked.

Artikel top billede

Der bliver intet dramatisk skifte i brands, lyder det fra Henrik Clausen, administrerende direktør for Sonofon og Cybercity.

Telenors opkøb af Tele2 vil ikke få umiddelbar betydning for Tele2's produkter og kunder. I hvert fald ikke inden for de første to år, lyder meldingen fra den nye store spiller på telemarkedet.

"Med opkøbet skal vi ikke til at tilbyde det samme produkt til den samme homogene målgruppe, men derimod forskellige produkter til forskellige målgrupper," fastslog administrerende direktør for Sonofon og Cybercity i Danmark, Henrik Clausen, i dag på et pressemøde.

Han sad selv ved forhandlingsbordet, da Cybercity blev solgt til den skandinaviske telegigant Telenor for to år siden. Udover Sonofon og Cybercity ejer Telenor blandt andet også CBB Mobil.

Markedsføringen af Tele2 vil også fortsætte nogenlunde uforandret efter, at Telenor overtager Tele2.

"Vi overvejer dog gradvist at blande Tele2 ind i vores andre varemærker, men hverken kunder eller medarbejdere vil opleve et dramatisk skift i brands," siger han.

Overtagelsen kan dog betyde, at Tele2-kunder skal have skiftet udstyr til deres bredbånd, men det vil ifølge direktøren heller ikke kunne mærkes som en større forstyrrelse.

"Vi har ingen konkrete planer om udstyret på nuværende tidspunkt. Men det er da klart, at det kan komme på tale, at Tele2-kunder skal have skiftet netudstyret ud," udtaler Henrik Clausen.

Kæmpebesparelser skal bruges til investeringer

På et større plan vil sammenfaldet af Tele2's og Cybercity's udstyr på terminalerne ifølge Henrik Clausen kunne spare "et betydeligt tre-cifret millionbeløb".

"Vi vil få konsolideret netværket, så Tele2-kunderne vil opleve en bedre og hurtigere service. Og både forbedring af kundeservice og besparelsen er naturligvis noget, som vi har haft med i overvejelserne for overtagelsen," siger han.

Henrik Clausen afviser, at det ene selskabs udstyr vil stå og samle støv.

"Vi kan konfigurere det således, at vi vil få mest ud af det fælles udstyr. Og det betragtelige millionbeløb vi sparer, vil vi benytte til at fortsætte vores tunge investeringer på både 3G mobil- og bredbåndsmarkedet," siger han.

Efter opkøbet vil det nye Telenor sidde på 27,9 procent af mobilmarkedet samt på 14,5 procent af bredbåndsmarkedet.

I begge tilfælde ligger Telenor på en samlet andenplads efter TDC, der ligger førende med henholdsvis 40,8 procent mobilmarkedet og 56,6 procent på bredbåndsmarkedet.

"Men man skal forholde sig til, at vi har satset hårdt på rigtigt bredbånd i form af ADSL og ADSL2, som er fremtiden, og har ikke mange kunder på de små hastigheder," afslutter Henrik Clausen.

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S