Asiatiske spilproducenter vil invadere verden

Asiatiske spilproducenter som koreanske Nexon lurer på at eksportere deres succeser til udlandet, men producenterne tøver med at invadere Europa, der er splittet op i mange små sprogområder.

Vækstraterne synes astronomiske, som koreanske Joonmo Kwon roligt præsenterer prognoserne for de asiatiske spilmarkeder.

Fra 2003 til 2008 vil det asiatiske marked for onlinespil vokse med 26 procent, og i 2007 vil omsætningen nå mere end 37 milliarder danske kroner.

Det asiatiske marked står for mere end 50 procent af det globale marked. Sådan lød den koreanske topchefs ord på konferencen Nordic Game, der foregik i Malmø i sidste uge.

Vænnet til store tal

Som administrerende direktør for koreanske Nexon Corporation er han vandt til den type tal, der har præget det koreanske marked.

Det marked er dog ved at være mæt nu, og som den hjemlige konkurrent, NC Soft, er Nexon derfor ved at bevæge sig uden for moderlandets grænser for at fortsætte væksten. Det er særligt det store kinesiske marked, der frister koreanerne.

”Det kinesiske marked vil uden tvivl vokse eksplosivt,” pointerer Joonmo Kwon.

Men efter en kunstpause erkender han, at markedet bestemt heller ikke er nemt at entrere. For at få lov til at sælge produkterne til kinesiske forbrugere, skal man have tilladelse af de kinesiske myndigheder.

”Og det tager en masse papirarbejde,” siger Joonmo Kwon.

Gode muligheder i Kina

Til gengæld er der også penge at hente blandt kineserne.

Nexons online ræserspil Kart Rider har i Kina slået rekorden med mere end en million samtidige brugere. Den hjemlige koreanske rekord lå på 700.000 samtidige brugere.

Også Taiwan er et interessant marked, hvor mere end 60 procent af mennesker med netforbindelse spiller online spil.

Den eksportvare som Nexon regner med at sælge til udlandet er netop Kart Rider, der i dag har 16 millioner abonnenter i Korea alene.

Oversættelser for dyre

Og Kart Rider er på vej til at blive eksporteret til det amerikanske marked, mens Nexon stadig tøver overfor det europæiske marked.

Det er nemlig for dyrt at oversætte og tilpasse spillet til de mange og - efter asiatisk målestok - små markeder, mener den koreanske topchef.

Selve konceptet er bygget op om et gratis princip, hvor brugerne så kan købe ekstra ydelser som en hurtigere bil eller kraftigere motorer.

Omkring 50 procent af brugerne spiller Kart Rider gratis, hvorfor Nexon har udvidet forretningen til at anvende spillet som en reklameplatform for reklamer og salg af legetøj baseret på de forskellige spil.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job