Asiatiske spilproducenter vil invadere verden

Asiatiske spilproducenter som koreanske Nexon lurer på at eksportere deres succeser til udlandet, men producenterne tøver med at invadere Europa, der er splittet op i mange små sprogområder.

Vækstraterne synes astronomiske, som koreanske Joonmo Kwon roligt præsenterer prognoserne for de asiatiske spilmarkeder.

Fra 2003 til 2008 vil det asiatiske marked for onlinespil vokse med 26 procent, og i 2007 vil omsætningen nå mere end 37 milliarder danske kroner.

Det asiatiske marked står for mere end 50 procent af det globale marked. Sådan lød den koreanske topchefs ord på konferencen Nordic Game, der foregik i Malmø i sidste uge.

Vænnet til store tal

Som administrerende direktør for koreanske Nexon Corporation er han vandt til den type tal, der har præget det koreanske marked.

Det marked er dog ved at være mæt nu, og som den hjemlige konkurrent, NC Soft, er Nexon derfor ved at bevæge sig uden for moderlandets grænser for at fortsætte væksten. Det er særligt det store kinesiske marked, der frister koreanerne.

”Det kinesiske marked vil uden tvivl vokse eksplosivt,” pointerer Joonmo Kwon.

Men efter en kunstpause erkender han, at markedet bestemt heller ikke er nemt at entrere. For at få lov til at sælge produkterne til kinesiske forbrugere, skal man have tilladelse af de kinesiske myndigheder.

”Og det tager en masse papirarbejde,” siger Joonmo Kwon.

Gode muligheder i Kina

Til gengæld er der også penge at hente blandt kineserne.

Nexons online ræserspil Kart Rider har i Kina slået rekorden med mere end en million samtidige brugere. Den hjemlige koreanske rekord lå på 700.000 samtidige brugere.

Også Taiwan er et interessant marked, hvor mere end 60 procent af mennesker med netforbindelse spiller online spil.

Den eksportvare som Nexon regner med at sælge til udlandet er netop Kart Rider, der i dag har 16 millioner abonnenter i Korea alene.

Oversættelser for dyre

Og Kart Rider er på vej til at blive eksporteret til det amerikanske marked, mens Nexon stadig tøver overfor det europæiske marked.

Det er nemlig for dyrt at oversætte og tilpasse spillet til de mange og - efter asiatisk målestok - små markeder, mener den koreanske topchef.

Selve konceptet er bygget op om et gratis princip, hvor brugerne så kan købe ekstra ydelser som en hurtigere bil eller kraftigere motorer.

Omkring 50 procent af brugerne spiller Kart Rider gratis, hvorfor Nexon har udvidet forretningen til at anvende spillet som en reklameplatform for reklamer og salg af legetøj baseret på de forskellige spil.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job