Krak-direktør: Google og Microsoft tvinger os til salg

Netgiganter som Google og Microsoft truer Kraks forretning, og derfor takkede virksomheden ja til at blive overtaget af konkurrenten Eniro. Kraks direktør forlader virksomheden i forbindelse med ejerskiftet.

Artikel top billede

Det var frygten for fremtiden, der fik Krak til at acceptere et købstilbud fra den svenske konkurrence Eniro, der overtager den 237 år gamle virksomhed for 400 millioner kroner.

"Da vi vovede ud os på internettet, vovede vi os også ud på isen," siger den nu forhændværende Krak-direktør Ove Leth-Sørensen.

Krak kæmper nemlig imod giganter som Yahoo, Google og Microsoft, og samtidig har de kunnet se konkurrenterne De Gule Sider og Eniro styrke deres position ved opkøb.

Krak manglede ressourcer

I den situation mente Krak ikke længere, at de kunne hamle op med konkurrenterne i kampen om nettet, hvor tingene skal ske enormt hurtigt, fortæller Ove Leth-Sørensen.

"Konkret kunne vi se det ved, at vi havde enormt mange idéer til, hvordan vi kunne forbedre krak.dk, men vi havde ikke ressourcer nok til at gennemføre dem. Det blev en større og større frustration for os," siger han, og tilføjer:

"Fremtiden kunne kun gøre, at vi blev alt for små i det store spil."

Direktør forlader koncernen

Allerede for et år siden var Eniro interesseret i at overtage den gamle danske forlagsvirksomhed, men dengang strandede forhandlingerne.

Da Eniro vendte tilbage for nogle måneder siden, var det derfor med en endnu større pose penge, og Kraks Fond mente, at tiden var moden til at sælge virksomheden.

De kommende måneder vil blive brugt til at sammensætte det hold, der skal lede de to sammensmeltede virksomheder.

Det står dog allerede nu klart, at én leder ikke vil tage del i det projekt, for Krak-direktør Ove Leth-Sørensen ved nemlig allerede nu, at han ikke fortsætter i koncernen.

Inden for få uger vil han forlade Krak og de nye ejere.

"Vi ønsker at forene de to virksomheder så hurtigt som muligt, og der skal bare være en pave i det spil," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S