100-dollar bærbar sat i masseproduktion

Den lille grønne XO-computer fra One Laptop Per Child går nu i produktion hos Quanta i Taiwan. De rige landes forbrugere skal være med til at drive prisen ned.

I sidste uge fik producenterne af komponenter til One Laptop Per Child-projektet besked på at sætte samlebåndene i gang.

Dermed ser det ud til, at planen om at give alle børn adgang til en computer skal stå sin prøve blandt verdens fattige børn. Computeren er designet til fattige børn i u-landene af organisationen One Laptop Per Child, OLPC, som støttes af en lang række store it-virksomheder.

Tre millioner ordrer

Tidligere har OLPC meldt ud, at der skulle tre millioner ordrer på plads, før prisen kan presses ned i nærheden af de 100 dollar, som er målsætningen.

XO-computeren sælges udelukkende til regeringer med store ordrer.

OLPC har fået forhåndstilsagn fra en række lande. Blandt andet har Libyen bestilt 1,2 millioneer XO-computere.

Alligevel har det været svært for OLPC at få ordrer nok til at presse prisen helt ned på 100 dollars per enhed. Det problem vil OLPC angiveligt løse ved at sende XO'en i kommercielt salg i USA.

Køb to, få en

Ifølge hjemmesiden OLPC News, der følger projektet tæt, har OLPC-organisationen besluttet at sælge XO'en i USA.

Salget skal både være med til at sænke produktionsprisen og give en økonomisk saltvandsindsprøjtning til projektet. Kunderne vil formentlig få tilbuddet "betal for to og få en" og dermed finansiere en computer til et fattigt barn.

OLPC indgik for nylig en aftale med Intel, som hidtil har været den største konkurrent til projektet. Intels kommercielle Classmate-model har givet XO'en konkurrence i mange udviklingslande. Nu forventer OLPC, at det bliver muligt at lave skræddersyede pakker til udviklingslandene med både XO og Classmate-computere.

Intel er med aftalen blevet en del af OLPC-organisationens bestyrelse, og vil også få adgang til den teknologi, som er udviklet til den lille grønne bærbare.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil