Endnu en prestige-tung appelsin er havnet i turbanen hos det danske softwarehus Omada.
"Vores løsning til Rollebaseret Adgangskontrol skal administrere systemadgang for 300.000 ansatte og eksterne brugere hos BMW," fortæller Morten Boel Sigurdsson, administrerende direktør, Omada.
Store konkurrenter
Million-ordren er vundet i konkurrence med it-koncerner i klasse med Oracle, CA, Novell og IBM, men Omadas direktør må ikke udbrede sig om hverken, hvem selskabet har banket i konkurrencen om den værdifulde ordre eller hvor meget, den helt præcis er værd.
"Men jeg kan godt fortælle, at det er ret fedt at kunne stå distancen, når vores løsning bliver heglet igennem en hel uge i træk i det såkaldte proof of concept, som så rundes af med en performance-test," siger Morten Boel Sigurdsson.
Kravspecifikation: 500 sider
"Typisk er de store internationale kunder meget modne. De har været gennem første generation af den her slags løsninger og ved præcist, hvad de vil have, og hvad løsningen skal kunne," fortæller Morten Boel Sigurdsson.
Det er ikke ualmindeligt, at oplægget til disse store ordrer er kravspecifikationer i størrelsesordenen 500 sider.
Det er heller ikke ualmindeligt, at det tager de store virksomheder mere end to år bare at nå frem til at sætte gang i et udbud.
For BMW bunder valget af Omada ifølge en pressemeddelelse i høj grad i løsningens fleksibilitet samt i, at det er muligt at fastholde et såkaldt revisionsspor helt op til 10 år bagud.
Dertil kommer bilproducentens ønsker om at strømline brugeradministrationen, styrke sikkerheden og reducere omkostningerne.