IP-selskab kæmper for at hive indtjeningen op

De danske IP-telefoni-leverandører kæmper for at få sorte tal på bundlinien. Trods tocifret million-omsætning tjente Dansk Erhvervs-Telefoni kun pebernødder sidste år.

Set gennem brugernes briller er telefoni via internettet attraktivt ud fra en økonomisk betragtning, men langt fra alle leverandører af IP-telefoni formår at få en god forretning ud af disciplinen.

Leverandørerne af IP-telefoni V2tel og Telsome kom for eksempel begge ud af sidste år med underskud i størrelsesordenen 10 millioner kroner, mens Dansk Erhvervs-Telefoni leverede et beskedent overskud på 28.000 kroner på trods af, at selskabet mere end fordoblede omsætningen til 12,7 millioner.

Flytning kostede

"At indtjeningen ikke fulgte med omsætningen op, hænger sammen med, at min partner og jeg købte Dansk Erhvervs-Telefoni fri af vores moderselskab Webpartner sidste år, og i den forbindelse har haft mange udgifter til at flytte og få alting op at køre her i de nye lokaliteter," siger Bjarke Salomonsen, salgsdirektør og partner, Dansk Erhvervs-Telefoni, Detele

Han forventer i øvrigt, at selskabet igen i år fordobler omsætningen, og at indtjeningen denne gang følger godt med deropad.

Problemer hos store kunder

Berlingske Tidende skrev for en måneds tid siden, at mellem hver tredje og hver fjerde arbejdsplads, der indfører IP-telefoni, får problemer med teknologien og utilfredse medarbejdere.

Den statistik kan Bjarke Salomonsen slet ikke genkende.

"Vi oplever meget få problemer, og jeg tror, at det især er store løsninger som dem Berlingske nævner hos Skat, DR og Danske Bank, der får problemer, og jeg tror også, at årsagen er, at netværket ikke er dimensioneret til at omfatte IP-telefoni," siger han.

Så længe der gennemføres en grundig analyse af kundernes infrastruktur og en rådgivning omkring, hvad der skal anskaffes af andet hardware, så er en IP-telefoniløsning "fuldt på højde med de gamle gennemprøvede ISDN-baserede løsninger," hævder Bjarke Salomonsen.

Færre sten på vejen

Bjarke Salomonsen mener også, at det giver langt færre sten på vejen, hvis man som Dansk Erhvervs-Telefoni holder sig til erhvervskunder i kategorien små og mellemstore virksomheder.

"Private vil bare spare, men hvis du konstant går efter de billigste løsninger, så får du også tit problemer. En virksomhed skeler mere til, om telefonen virker altid, end om løsningen er nogle få kroner billigere om måneden," siger han.

En typisk IP-telefoniløsning omfatter et PBX Online-omstillingsbord, som leverandøren ofte er ansvarlig for driften af.

Dansk Erhvervs-Telefoni, der har 12 ansatte, ser V2Tel som sin nærmeste konkurrent og en til en vis grad også Telsome.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S