IP-selskab kæmper for at hive indtjeningen op

De danske IP-telefoni-leverandører kæmper for at få sorte tal på bundlinien. Trods tocifret million-omsætning tjente Dansk Erhvervs-Telefoni kun pebernødder sidste år.

Set gennem brugernes briller er telefoni via internettet attraktivt ud fra en økonomisk betragtning, men langt fra alle leverandører af IP-telefoni formår at få en god forretning ud af disciplinen.

Leverandørerne af IP-telefoni V2tel og Telsome kom for eksempel begge ud af sidste år med underskud i størrelsesordenen 10 millioner kroner, mens Dansk Erhvervs-Telefoni leverede et beskedent overskud på 28.000 kroner på trods af, at selskabet mere end fordoblede omsætningen til 12,7 millioner.

Flytning kostede

"At indtjeningen ikke fulgte med omsætningen op, hænger sammen med, at min partner og jeg købte Dansk Erhvervs-Telefoni fri af vores moderselskab Webpartner sidste år, og i den forbindelse har haft mange udgifter til at flytte og få alting op at køre her i de nye lokaliteter," siger Bjarke Salomonsen, salgsdirektør og partner, Dansk Erhvervs-Telefoni, Detele

Han forventer i øvrigt, at selskabet igen i år fordobler omsætningen, og at indtjeningen denne gang følger godt med deropad.

Problemer hos store kunder

Berlingske Tidende skrev for en måneds tid siden, at mellem hver tredje og hver fjerde arbejdsplads, der indfører IP-telefoni, får problemer med teknologien og utilfredse medarbejdere.

Den statistik kan Bjarke Salomonsen slet ikke genkende.

"Vi oplever meget få problemer, og jeg tror, at det især er store løsninger som dem Berlingske nævner hos Skat, DR og Danske Bank, der får problemer, og jeg tror også, at årsagen er, at netværket ikke er dimensioneret til at omfatte IP-telefoni," siger han.

Så længe der gennemføres en grundig analyse af kundernes infrastruktur og en rådgivning omkring, hvad der skal anskaffes af andet hardware, så er en IP-telefoniløsning "fuldt på højde med de gamle gennemprøvede ISDN-baserede løsninger," hævder Bjarke Salomonsen.

Færre sten på vejen

Bjarke Salomonsen mener også, at det giver langt færre sten på vejen, hvis man som Dansk Erhvervs-Telefoni holder sig til erhvervskunder i kategorien små og mellemstore virksomheder.

"Private vil bare spare, men hvis du konstant går efter de billigste løsninger, så får du også tit problemer. En virksomhed skeler mere til, om telefonen virker altid, end om løsningen er nogle få kroner billigere om måneden," siger han.

En typisk IP-telefoniløsning omfatter et PBX Online-omstillingsbord, som leverandøren ofte er ansvarlig for driften af.

Dansk Erhvervs-Telefoni, der har 12 ansatte, ser V2Tel som sin nærmeste konkurrent og en til en vis grad også Telsome.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S