IP-selskab kæmper for at hive indtjeningen op

De danske IP-telefoni-leverandører kæmper for at få sorte tal på bundlinien. Trods tocifret million-omsætning tjente Dansk Erhvervs-Telefoni kun pebernødder sidste år.

Set gennem brugernes briller er telefoni via internettet attraktivt ud fra en økonomisk betragtning, men langt fra alle leverandører af IP-telefoni formår at få en god forretning ud af disciplinen.

Leverandørerne af IP-telefoni V2tel og Telsome kom for eksempel begge ud af sidste år med underskud i størrelsesordenen 10 millioner kroner, mens Dansk Erhvervs-Telefoni leverede et beskedent overskud på 28.000 kroner på trods af, at selskabet mere end fordoblede omsætningen til 12,7 millioner.

Flytning kostede

"At indtjeningen ikke fulgte med omsætningen op, hænger sammen med, at min partner og jeg købte Dansk Erhvervs-Telefoni fri af vores moderselskab Webpartner sidste år, og i den forbindelse har haft mange udgifter til at flytte og få alting op at køre her i de nye lokaliteter," siger Bjarke Salomonsen, salgsdirektør og partner, Dansk Erhvervs-Telefoni, Detele

Han forventer i øvrigt, at selskabet igen i år fordobler omsætningen, og at indtjeningen denne gang følger godt med deropad.

Problemer hos store kunder

Berlingske Tidende skrev for en måneds tid siden, at mellem hver tredje og hver fjerde arbejdsplads, der indfører IP-telefoni, får problemer med teknologien og utilfredse medarbejdere.

Den statistik kan Bjarke Salomonsen slet ikke genkende.

"Vi oplever meget få problemer, og jeg tror, at det især er store løsninger som dem Berlingske nævner hos Skat, DR og Danske Bank, der får problemer, og jeg tror også, at årsagen er, at netværket ikke er dimensioneret til at omfatte IP-telefoni," siger han.

Så længe der gennemføres en grundig analyse af kundernes infrastruktur og en rådgivning omkring, hvad der skal anskaffes af andet hardware, så er en IP-telefoniløsning "fuldt på højde med de gamle gennemprøvede ISDN-baserede løsninger," hævder Bjarke Salomonsen.

Færre sten på vejen

Bjarke Salomonsen mener også, at det giver langt færre sten på vejen, hvis man som Dansk Erhvervs-Telefoni holder sig til erhvervskunder i kategorien små og mellemstore virksomheder.

"Private vil bare spare, men hvis du konstant går efter de billigste løsninger, så får du også tit problemer. En virksomhed skeler mere til, om telefonen virker altid, end om løsningen er nogle få kroner billigere om måneden," siger han.

En typisk IP-telefoniløsning omfatter et PBX Online-omstillingsbord, som leverandøren ofte er ansvarlig for driften af.

Dansk Erhvervs-Telefoni, der har 12 ansatte, ser V2Tel som sin nærmeste konkurrent og en til en vis grad også Telsome.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil