IP-selskab kæmper for at hive indtjeningen op

De danske IP-telefoni-leverandører kæmper for at få sorte tal på bundlinien. Trods tocifret million-omsætning tjente Dansk Erhvervs-Telefoni kun pebernødder sidste år.

Set gennem brugernes briller er telefoni via internettet attraktivt ud fra en økonomisk betragtning, men langt fra alle leverandører af IP-telefoni formår at få en god forretning ud af disciplinen.

Leverandørerne af IP-telefoni V2tel og Telsome kom for eksempel begge ud af sidste år med underskud i størrelsesordenen 10 millioner kroner, mens Dansk Erhvervs-Telefoni leverede et beskedent overskud på 28.000 kroner på trods af, at selskabet mere end fordoblede omsætningen til 12,7 millioner.

Flytning kostede

"At indtjeningen ikke fulgte med omsætningen op, hænger sammen med, at min partner og jeg købte Dansk Erhvervs-Telefoni fri af vores moderselskab Webpartner sidste år, og i den forbindelse har haft mange udgifter til at flytte og få alting op at køre her i de nye lokaliteter," siger Bjarke Salomonsen, salgsdirektør og partner, Dansk Erhvervs-Telefoni, Detele

Han forventer i øvrigt, at selskabet igen i år fordobler omsætningen, og at indtjeningen denne gang følger godt med deropad.

Problemer hos store kunder

Berlingske Tidende skrev for en måneds tid siden, at mellem hver tredje og hver fjerde arbejdsplads, der indfører IP-telefoni, får problemer med teknologien og utilfredse medarbejdere.

Den statistik kan Bjarke Salomonsen slet ikke genkende.

"Vi oplever meget få problemer, og jeg tror, at det især er store løsninger som dem Berlingske nævner hos Skat, DR og Danske Bank, der får problemer, og jeg tror også, at årsagen er, at netværket ikke er dimensioneret til at omfatte IP-telefoni," siger han.

Så længe der gennemføres en grundig analyse af kundernes infrastruktur og en rådgivning omkring, hvad der skal anskaffes af andet hardware, så er en IP-telefoniløsning "fuldt på højde med de gamle gennemprøvede ISDN-baserede løsninger," hævder Bjarke Salomonsen.

Færre sten på vejen

Bjarke Salomonsen mener også, at det giver langt færre sten på vejen, hvis man som Dansk Erhvervs-Telefoni holder sig til erhvervskunder i kategorien små og mellemstore virksomheder.

"Private vil bare spare, men hvis du konstant går efter de billigste løsninger, så får du også tit problemer. En virksomhed skeler mere til, om telefonen virker altid, end om løsningen er nogle få kroner billigere om måneden," siger han.

En typisk IP-telefoniløsning omfatter et PBX Online-omstillingsbord, som leverandøren ofte er ansvarlig for driften af.

Dansk Erhvervs-Telefoni, der har 12 ansatte, ser V2Tel som sin nærmeste konkurrent og en til en vis grad også Telsome.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S