Flybilletter på papir er snart historie

The International Air Transport Association (IATA) har afgivet sin sidste ordre på papirbilletter og går fra juni 2008 over til 100 procent e-ticketing.

Computerworld News Service: IATA, som står for driften af 94 procent af internationale fly, meddeler, at det har afgivet sin sidste ordre på 16,5 millioner papirbilletter, der skal forsyne de 60.000 godkendte IATA-rejseselskaber over hele verden indtil 31. maj 2008.

IATA’s administrerende direktør, Giovanni Bisignani, meddeler, at det er sidste udkald for papirbilletter.

Det er 38 måneder siden, at IATA meddelte, at man satser på 100 procent e-ticketing som en del af selskabets såkaldte Simplifying the Business-tiltag.

Brugen af e-billetter er steget fra 16 procent i juni 2004 til 84 procent i dag. Og om bare 278 dage vil papirbilletten være fortid.

Ved at gå over til 100 procent e-ticketing vil luftfartselskaberne spare næsten 50 kroner per passager om året, hvilket tilsammen beløber sig til en besparelse på cirka 16 milliarder kroner for hele branchen.

IATA’s afskaffelse af papirbilletter vil også spare 50.000 træer om året.

På nuværende tidspunkt udskriver IATA’s betalingssystem mere end 400 millioner billetter om året.

Ifølge Giovanni Bisignani betyder ændringen håndgribelige fordele for rejsende, rejseselskaber, luftfartselskaber og miljøet.

Oversat af Mille Bindslev

Epona A/S

Senior Developer

Sydjylland

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Kromann Reumert

Legal Tech & AI Adoption Specialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S