Danskere sidder solidt på Nordens internetbetalinger

Det danske børsnoterede selskab DIBS Payment Services, der sidder på halvdelen af alle internetbetalinger herhjemme, køber op i Norge.

DIBS Payment Services, Skandinaviens største udbyder af internet-betalingsløsninger, har netop overtaget norske Cardia og sætter sig dermed også tungt på det norske marked for onlinebetalinger.

"Hvis du måler på e-handels transaktioner, så sidder vi på mere end 50 procent herhjemme, 35-40 procent i Sverige og noget mindre i Norge," siger Jesper Lohmann, vicedirektør, DIBS Payment Services.

Internettet Dankort-terminal
DIBS laver populært sagt en Dankort-terminal til internettet.

"Når du kommer til det sted i et køb på internettet, hvor du skal taste informationer om dig selv og dit kreditkort, så har du fat i vores produkt," forklarer Lohmann.

Prisen for Cardia bliver knap 19 millioner kroner, der erlægges i kontanter.

"Du kan sige, at overtagelsen af Cardia er det første synlige resultat af opkøbsmæssig art af vores børsnotering for nylig," siger Jesper Lohmann.

Norske Cardia blev stiftet i 2002 af private investorer og medarbejdere og har i dag en markedsandel på det norske marked på cirka 25 procent.

Virksomheden har 1.000 kunder og har i de seneste år haft en vækst i omsætningen på godt 30 procent.

Udvide grænserne
Fremover vil vil det mest logiske for DIBS ifølge Jesper Lohmann være at ekspandere geografisk.

"Vores større kunder vil gerne have en leverandør, der kan hjælpe på tværs af grænserne. Det betyder, at vi er parat til at ekspandere i Baltikum, Tyskland, England, Danmark, Sverige og Finland," siger han.

Udover geografisk rettede opkøb vil Lohmann også gerne overtage virksomheder, der produktmæssigt kan udvide DIBS's horisont.

"Det kunne være betaling via nye medier som mobiltelefonen og nye kunder i fysiske miljøer, siger DIBS-direktøren.

Sidste år havde DIBS 5.000 kunder i hen ved 20 lande.

Blandt de større kunder er rejsebureauer, luftfartsselskaber, rederier, postordreforetagender og andre virksomheder, der fokuserer på den voldsomt stigende e-handel.

Håndterer 28 milliarder
DIBS omsatte sidste år for omkring 50 millioner kroner, hvor halvdelen blev hentet i Danmark og den anden halvdel i Sverige, men fremover bliver forretningerne i Norge og Finland en væsentlig del af forretningen DIBS.

Virksomheden håndterer betalingstransaktioner for mere end 28 milliarder kroner om året og har en lønsomhed på 30 procent.

DIBS er et resultat af en fusion i 2006 mellem danske DIBS og svenske DebiTech. I dag har selskabet 45 ansatte og kontorer i København, Aalborg, Stockholm, Göteborg og Oslo.

DIBS har i dag 130 ejere heriblandt de ledende medarbejdere. Størst er danske Globework med 34 procent, den svenske bank SEB med 17 procent og norske Verdane Capital med syv procent.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Op og ned på Java: Migrér og spar penge med Red Hat Java

Hvis du anvender Java til dine forretningskritiske applikationer, skal du træffe en beslutning om, hvordan du bruger det, og hvilken leverandør, der kan støtte dig bedst. For brugere af Oracle JDK nærmer fristen sig nemlig hurtigt for at beslutte, hvilken Java udbyder der skal bruges på lang sigt, når man kører Java-applikationer i produktion.

24. november 2020 | Læs mere


GDPR, status og overblik: Påbud og afgørelser strømmer nu ud fra Datatilsynet

Få styr på hvordan du kan sikre løbende overholdelse af GDPR-reglerne i fremtiden. Ved hjælp af de rigtige processuelle værktøjer og systemer kan du leve op til forventningen om, at din virksomhed har styr på reglerne og overholdelses af dem.

25. november 2020 | Læs mere


Hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? Data Governance i en hybrid infrastruktur

Vores infrastruktur er i høj grad blevet ”sluppet løs”. Vi lever alle sammen med hybrid IT, hvor vores workloads er (eller skal ende) som frie og mobile entiteter, og hvor data kan bo overalt. Men hvordan bevarer du kontrollen, når målet er ultimativ frihed? I dette webinar retter vi fokus mod én af de måder, hvormed vi bedst bevarer balancen mellem frihed og kontrol over vores værdifulde data.

26. november 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Banker indfører nye skrappe regler for e-handel to måneder før forventet: “Det er et uheldigt tidspunkt”
Efter at være blevet udsat er de nye betalingsregler for webshops nu trådt i kraft. Men timingen kunne ikke være værre, lyder det fra Dansk Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.