Forbrugere klager forgæves over flækkede skærme

Forbrugere ringer forgæves til Forbrugerstyrelsens hotline og klager over flækkede skærme på telefoner og kameraer. Ofte er de selv skyld i skaden.

Forbrugerstyrelsens hotline får en del henvendelser fra forbrugere, der har knækket eller beskadiget skærmen på deres kamera eller mobiltelefon. Tendensen er stigende i takt med de voksende skærmstørrelser.

”Store skærme er jo en fordel på alle mulige andre måder, men når skærmene bliver større og større, så vil flere af dem også gå i stykker,” siger Marie Hummeluhr, forbrugerrådgiver i Forbrugerstyrelsen.

Mange forbrugere synes, det er for dårligt, når deres skærm går i stykker og tror, at fejlen er omfattet af købeloven.

”Men det er den kun, hvis fejlen er til stede på købstidspunktet. Ellers skal der ligge en principiel afgørelse om, at skærmen er for skrøbelig,” siger Marie Hummeluhr.

Pas selv på skærmen

Sådan en afgørelse findes indtil videre ikke, og Forbrugerstyrelsen råder derfor folk til at passe bedre på deres store, flotte skærme.

Hos Nokia har man ingen tal for, om der er flere telefoner hvor skærmen går i stykker. Men man enig i, at folk skal være forsigtige med deres telefoner.

”Mobiltelefoner bliver jo mere og mere som computere, og dem ved folk godt de ikke kan tabe på gulvet, uden de går i stykker,” siger Anders G. Larsson Nokias Customer Service Manager for Danmark.

I en pressemeddelelse giver forbrugerstyrelsen tre gode råd, til hvordan forbrugere kan undgå, at deres dyre skærme lader livet:

Undgå at have en telefon i baglommen, eller på anden måde klemme den unødigt.

Undgå at støde skærmen, ved for eksempel at have den i en taske fyldt med tunge bøger eller opbevar telefon og kamera i et hårdt etui, der beskytter mod slag og stød.

Anders G. Larsson er helt enig med Forbrugerstyrelsens råd.

”Vi fraråder også, at man opbevarer sin telefon - uanset skærmstørrelse -løst i en taske, eller i en lomme sammen med en masse andre ting. Man skal passe på den, ligesom en computer,” siger Anders G. Larsson.

Forbrugerstyrelsen er ikke klar over, hvor mange der opbevarer telefonen i baglommen eller lignende.

”Rådene skal illustrere, at man altså skal passe på, at skærmen ikke bliver udsat for mere end den kan holde til. For det meste er det ens eget ansvar,” siger Marie Hummeluhr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere