Forbrugere klager forgæves over flækkede skærme

Forbrugere ringer forgæves til Forbrugerstyrelsens hotline og klager over flækkede skærme på telefoner og kameraer. Ofte er de selv skyld i skaden.

Forbrugerstyrelsens hotline får en del henvendelser fra forbrugere, der har knækket eller beskadiget skærmen på deres kamera eller mobiltelefon. Tendensen er stigende i takt med de voksende skærmstørrelser.

”Store skærme er jo en fordel på alle mulige andre måder, men når skærmene bliver større og større, så vil flere af dem også gå i stykker,” siger Marie Hummeluhr, forbrugerrådgiver i Forbrugerstyrelsen.

Mange forbrugere synes, det er for dårligt, når deres skærm går i stykker og tror, at fejlen er omfattet af købeloven.

”Men det er den kun, hvis fejlen er til stede på købstidspunktet. Ellers skal der ligge en principiel afgørelse om, at skærmen er for skrøbelig,” siger Marie Hummeluhr.

Pas selv på skærmen

Sådan en afgørelse findes indtil videre ikke, og Forbrugerstyrelsen råder derfor folk til at passe bedre på deres store, flotte skærme.

Hos Nokia har man ingen tal for, om der er flere telefoner hvor skærmen går i stykker. Men man enig i, at folk skal være forsigtige med deres telefoner.

”Mobiltelefoner bliver jo mere og mere som computere, og dem ved folk godt de ikke kan tabe på gulvet, uden de går i stykker,” siger Anders G. Larsson Nokias Customer Service Manager for Danmark.

I en pressemeddelelse giver forbrugerstyrelsen tre gode råd, til hvordan forbrugere kan undgå, at deres dyre skærme lader livet:

Undgå at have en telefon i baglommen, eller på anden måde klemme den unødigt.

Undgå at støde skærmen, ved for eksempel at have den i en taske fyldt med tunge bøger eller opbevar telefon og kamera i et hårdt etui, der beskytter mod slag og stød.

Anders G. Larsson er helt enig med Forbrugerstyrelsens råd.

”Vi fraråder også, at man opbevarer sin telefon - uanset skærmstørrelse -løst i en taske, eller i en lomme sammen med en masse andre ting. Man skal passe på den, ligesom en computer,” siger Anders G. Larsson.

Forbrugerstyrelsen er ikke klar over, hvor mange der opbevarer telefonen i baglommen eller lignende.

”Rådene skal illustrere, at man altså skal passe på, at skærmen ikke bliver udsat for mere end den kan holde til. For det meste er det ens eget ansvar,” siger Marie Hummeluhr.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S