Nokia ser det mobile internet ændre alt

Internet på mobiltelefoner er ikke bare computer-internettet iført nye klæder. Tværtimod er der tale om en helt ny tilgang til det at være koblet på nettet, mener Nokia.

Artikel top billede

Fremtidens internetoplevelse starter måske i en kort-applikation fremfor i en traditionel browser, mener Nokia.

Mobiliteten vil forandre internettet.

Det mener i hvert fald Nokia, der har internet-adgang som et gennemgående element i stort set alting, telegiganten spytter ud for tiden.

Ifølge David Mason, der er leder af Nokia Corporate Strategy på området, er der en generel opfattelse af, at det nye internet blot er det gamle, der ses via en mobiltelefon. Men det er ikke det, Nokia ser i krystalkuglen.

David Mason forklarer, at den mest primære forandring er, at hvor man i dag typisk starter sin internetoplevelse med en søgning på Google, starter internetoplevelsen på den håndholdte enhed et andet sted.

"Det handler ikke så meget om at browse, for det er mere en computeroplevelse. Det handler mere om, at vi integrerer internettet i enheden, så det understøtter de ting, du foretager dig," forklarer David Mason.

Kameraet bliver udgangspunktet

Et eksempel kunne være Nokias teknologi Point & Find, som lanceres i løbet af 2008. Ved hjælp af kameraet i mobiltelefonen kan man pege på forskellige ting, som telefonen genkender.

Hvis du for eksempel peger på en taske i en butik, sender telefonen dig automatisk videre til relevant information om tasken på internettet. Det kan også ske ved at bruge telefonens GPS, så hvis du er på gaden og fortæller din telefon, at du leder efter en restaurant, kan den ud fra din position vise dig de potentielle spisesteder og guide dig til dem.

I fremtiden vil den også kunne vise dig, hvor der er ledige borde og hvilke restauranter, der har fået de bedste anmeldelser.

"Det hele bliver blandet sammen, så du for eksempel ser informationerne om en restaurant i din kort-applikation frem for via en specifik browser," forklarer David Mason.

Nokia, som er verdens største mobilproducent, har i dag over 900 millioner brugere på verdensplan. Den kendsgerning har administrerende direktør Olli-Pekka Kallasvuo nævnt indtil flere gange, når han skulle fortælle om planerne om det mobile internet.

"Vi har en position, hvor vi kan koble flere mennesker til internettet end nogen andre i hele verden, har Olli-Pekka Kallasvuo tidligere udtalt.

Nokia versus Apple

Det mobile internet var da også et af de centrale emner på Nokias pressekonference i sidste uge, der blev afholdt i den nordfinske by Oulu med titlen The Way We Live Next. Det er selskabets mål, at 300 millioner Nokia-brugere skal eje en internet-telefon inden udgangen af 2010.

Lignende planer findes dog også hos andre producenter og ikke mindst hos Apple, der med iPhone også forsøger at gøre internetoplevelsen mobil. Det har Nokia selvfølgelig bemærket, men Apples meget omtalte touch-screen-teknologi, får ikke finnerne til at ryste.

"Jeg synes, at iPhone er et fantastisk produkt, men vi har også fantastiske produkter. Vi har set på iPhone og sagt, at der er ting, som vi vil tage ombord som en del af, at vi ser på, hvordan forbrugerne ønsker at bruge enheder. Men der er bare så meget mere, vi har leveret inden for teknologi, siger Nokias David Mason.

Han tilføjer, at Nokia i 2008 lancerer sin egen touch-teknologi til S60-platformen, hvor Nokia efter eget udsagn har mere at byde på end Apple. For det første vil Nokias telefoner fortsat have både taster og touch, og for det andet vil nye modeller også indeholde sensorer, så telefonen kan reagere på bestemte bevægelser man laver med den. For eksempel skrue op for lyden, hvis man klemmer på den.

"Det handler i virkeligheden om valg. I nogle tilfælde fungerer touch virkelig fint til interaktionen, mens det i andre tilfælde er keyboardet, der fungerer bedst. Det afhænger af, hvad du foretager dig," siger David Mason.

Nokias egne undersøgelser viser, at det er færre end 10 procent af verdens mobil-brugere, der bruger internettet på mobilen. I Japan er tallet næsten 50 procent, og i Europa regner man med, at det ligger mellem 10 og 20 procent.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S