Google klar med Google-mobil - i kødet på Microsoft

Google er klar med en spritny platform for mobil-applikationer. Nu skal Symbian og Microsoft have kam til deres hår.

Computerworld News Service: Google er klar til at løfte sløret for selskabets planer om et indtog på mobilmarkedet.

Selvom Google selv afviser at kommentere oplysningerne, erfarer Computerworld, at planerne vil blive præsenteret mandag eftermiddag dansk tid.

Google vil angiveligt præsentere en open source-softwareudviklingsplatform, der indeholder en lang række komponenter.

En vifte af applikationer

De tæller blandt andet et operativsystem, API's, et middleware- lag, et programmerbart brugerinterface og en mobiltelefonbrowser. Standardprotokollerne til instant messaging vil også være understøttet.

Platformen skal gøre det lettere at skabe og implementere applikationer til mobile enheder.

Programmerne skal skrives en gang, og skal virke på forskellige slags mobiltelefoner.

Google har allerede fået flere end 30 af branchens sværvægtere med som samarbejdspartnere.

De tæller blandt andre Intel, Qualcomm, Broadcom, Nvidia, Sprint Nextel, T-Mobile, China Mobile, Telefonica, NTT, DoCoMo, LG Electronics og HTC, siger den anonyme kilde. Blandt de firmaer, der endnu ikke har meldt sig under fanerne, er Nokia, Verizon og Apple.

Platformen bliver stillet gratis til rådighed for alle, og udover en fælles kerne vil den gøre det muligt at sammensætte en række modifikationer og udvidelser.

Det ultimative formål er at simplificere udviklingen af programmer til mobile enheder og skabe innovation på området, der efter Google's mening er blevet bremset af teknisk splittelse.

Udfordrer Symbian og Microsoft

Googles ny platform vil være en rival til platformene fra Microsoft og Symbian.

Googles fordele vil komme som en afledt effekt af fremkomsten af flere brugerinterfaces, der gør det lettere at bruge søgemaskiner og on-line-applikationer direkte fra mobiltelefonen.

Når antallet af brugere af Googles søgemaskine stiger, så stiger selskabets reklameindtægter tilsvarende.

Annoncering via mobiltelefoner udgør et mindre marked, men forventes at vokse kraftigt de næster par år.

Ifølge Opus Research vil der i Nordamerika og Europa blive reklameret for 26 milliarder kroner i 2012.

I år forventes beløbet at blive på cirka 550 millioner kroner. Sammenlagt giver det en årlig vækst på 116 procent.

Opus Research, der udsendte vurderingen i sidste uge, meddeler, at en forbedring af brugernes oplevelse vil få omsætningen til at stige, da flere mennesker vil bruge mere tid på internettet via deres mobiltelefon.

En lang række udbydere af on-line-services , så som AOL, Yahoo og Microsoft, er ved at geare deres webapplikationer til mobiltelefonbrug.

Google kan komme på kant med selskabets tidligere allierede, Apple, når firmaet samarbejder med en række udbydere, der forsøger at konkurrere med iPhone.

Selvom platformen stilles til rådighed for alle, også Apple, så kan den være medvirkende til, at konkurrenterne kan fremstille produkter, der kan hamle op med brugerfunktionerne i iPhone.

For et par uger siden annoncerede Apple, at selskabet vil udsende en softwareudviklingspakke, så alle kan udvikle applikationer til iPhone.

Det forventes, at pakken vil være klar i februar måned.

Hvis ikke Apple er at finde på listen over Googles samarbejdspartnere, mandag, så kan det være et tegn på, at Apple ser Google platform som en negativ udvikling på markedet. En interessant problemstilling, da Googles administrerende direktør, Eric Schmidt, er med i Apples bestyrelse.

Oversat af Bo Madsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil