Så er Computerworld på langfart

Reportage, 3. dag: Med blot 90 centimeter under kølen går tankskibet Gotland Sofia fra havnen ud mod den engelske kanal. De digitale søkort og GPS sørger for at overvåge farvandet omkring skibet.

Artikel top billede

Den filippinske rorgænger Freddie Sumolio står klar til at reagere på lodsens ordrer, mens besætningen løsner fortøjningen.

Port Jerome, Frankrig: Skibsradioen knitrer med meldinger. 1. styrmand Jonas Jersild Jensen indstiller skærmen med de elektroniske søkort.

Klokken er 14.17. Tidevandet er på vej mod sit højeste, og på kommandobroen venter kaptajn Claus Geerthsen på, at den franske lods skal ankomme for at føre skibet fra Port Jerome oppe af Seine-floden de to og en halv time ud i den engelske kanal.

Først da kan skibet sættes på autopilot med kurs mod Port Everglade i Florida.

Skærmene med radar og elektronisk søkort lyser i skær kontrast til hylderne med de sirligt sammenrullede signalflag.

”Flagene hører gammel tid til. Det er meget sjældent, de bliver taget i brug,” lyder det fra Claus Geerthsen, da Computerworld spørger til flagene.

Computerworld er med tankskibet på turen over Atlanten, og skildrer, hvordan højteknologi er en uundværlig del af den moderne handelsflåde.

Flydende pengeskab

Med mere end 46 millioner liter 87 oktan blyfri benzin i tankene, er Gotland Sofia nærmest et sejlende pengeskab med en værdi på mere end en halv milliard kroner.

14.26 går den franske lods ombord. Han skal have gelejdet det 183 meter lange tankskib ud gennem Seinen, hvor der nogle steder i sejlrenden er mindre end en meter mellem skibets køl og Seinens bunden.

Og med så lille en margen for fejl er det afgørende, at lodsen er opmærksom skibets fart. Hvis farten er for høj , risikerer man, at skibet suges ned på bunden.

Den filippinske rorgænger Freddie Sumolio står klar til at reagere på lodsens ordrer, mens besætningen løsner fortøjningen.

Se alle omkring dem

Officererne overvåger det elektroniske søkort, der er koblet på GPS-systemet. Med den kan de ikke bare overskue skibets position, men også med et klik på det Windows-baserede system identificere skibene omkring dem.

Lige foran Gotland Sofia sejler det lyseblå tankskib Mærsk Rosyth med 8,9 knob (knap 17 kilometer i timen) mod Rotterdam med forventet ankomst dagen efter.

På den måde kan de med AIS (Automated Identification System) følge alle skibe i sejlrenden frem mod den engelske kanal, hvor Seinen udmunder.

Uret viser 15.11, da Gotland Sofia passerer det norske skib Happy Girl fra Stavanger, der venter på at slippe væk fra kajen og ud mod havet.


Lige så stille
En halv time senere sætter lodsen og kaptajnen hastigheden ned på Gotland Sofia til 2,5 knob, for her er afstanden til bunden blot sølle 90 centimeter.

De fladbundede flodpramme synes nærmest at ræse forbi det danske tankskib, der må liste sig frem mod dybere vande for at kunne sætte farten op.

Det flade marsklandskab glider stille forbi, og de græssende får og køer synes som små hvide vatduske set oppe fra kommandobroen mere end fem etager over flodens lysebrune vande.

Gotland Sofia passerer forbi kun 150 fra flodbredden.

16.02: Forude ligger den franske kystby LeHavre. Industriområdet rå, grå skorstene søjler sig mod den grå himmel.

En time senere passerer Gotland Sofia under Normandie broen. Hastigheden er nu 7,9 knob, og der er 1,9 kilometer til havet.

Snart fri fra Seinens snærende bånd.
Følg Computerworld om bord på Gotland Sofia de næste dage.

(1 knob = 1 sømil/time. 1 sømil = 1.852m, red.)

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job