SAP trækker på skuldrene af SAAS-opblomstring

SAP har for tiden mest et skuldetræk til overs for den markante fremgang, som netbaserede online-service - software as a service - har for tiden.

Artikel top billede

SAP holder øje med SAAS' fremgang, fortalte Henning Kagermann, topchef i SAP.

Computerworld News Service: Tyske SAP vil satse på sine egne produkter og i øvrigt holde øjnene åbne.

Sådan lød beskeden fra topchef Henning Kagermann på artner ITxpo i Cannes, hvor han gjorde rede for SAP's holdning til software as a service-tanken, der for alvor har fået vind under sejlene i den seneste tid.

Det er"upraktisk", at overføre holdningen bag SAP's ye hosted Business ByDesign-suite til store virksomheder, "fordi, det er så nyt" og er baseret udelukkende på ny teknologi.

"Og SAP-brugergrupperne giver os ret," lød det fra Henning Kagermann.

Den hostede suite er beregnet til mellemstore virksomheders behov. Store virksomheder vil kræve beviser for, at konceptet virker. Det første skridt for de store er at vente på, at de mindre indfører det, sagde han.

Teknologien vil blive brugt som afsæt for innovation i SAP's produkter til store virksomheder.

Vil ikke konkurrere med Salesforce.com

SAP overvejer ikke umiddelbart at bevæge sig ind på SAAS-markedet og konkurrere med firmaer som Salesforce.com, sagde Henning Kagermann.

"Men vi vil overveje det. Det har ikke den højeste prioritet, da det ikke er vores oprindelige udgangspunkt," sagde han.

ERP-giganten er ikke så interesseret i "drop-in services til tre eller fire kunder".

"Vi vil drive firmaet. Vi vil lave forretning. Vi vil ikke bare støtte visse services for visse brugere," lød det fra Henning Kagermann.

De store vil gerne

Gartners analytikere spurgte, om de store firmaer var tiltrukket af SAAS-modellen. "Jeg tror, at de gerne vil have den. Det gælder især firmaer, der ser det som et første skridt på vejen mod implementeringen af store CRM-projekter," sagde Henning Kagermann.

"De vil foretrække en hurtig gevinst, som kunne være nogle on-demand CRM-funktioner. Senere implementerer de måske softwaren i deres virksomhed, hvilket vil nedbringe deres risici og omkostninger."

Undersøgelser fra Gartner viser, at beslutningen om indførelsen af SAAS ofte blev taget af andre ledere end it-chefen.

Oversat af Bo Madsen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S