SAP trækker på skuldrene af SAAS-opblomstring

SAP har for tiden mest et skuldetræk til overs for den markante fremgang, som netbaserede online-service - software as a service - har for tiden.

Artikel top billede

SAP holder øje med SAAS' fremgang, fortalte Henning Kagermann, topchef i SAP.

Computerworld News Service: Tyske SAP vil satse på sine egne produkter og i øvrigt holde øjnene åbne.

Sådan lød beskeden fra topchef Henning Kagermann på artner ITxpo i Cannes, hvor han gjorde rede for SAP's holdning til software as a service-tanken, der for alvor har fået vind under sejlene i den seneste tid.

Det er"upraktisk", at overføre holdningen bag SAP's ye hosted Business ByDesign-suite til store virksomheder, "fordi, det er så nyt" og er baseret udelukkende på ny teknologi.

"Og SAP-brugergrupperne giver os ret," lød det fra Henning Kagermann.

Den hostede suite er beregnet til mellemstore virksomheders behov. Store virksomheder vil kræve beviser for, at konceptet virker. Det første skridt for de store er at vente på, at de mindre indfører det, sagde han.

Teknologien vil blive brugt som afsæt for innovation i SAP's produkter til store virksomheder.

Vil ikke konkurrere med Salesforce.com

SAP overvejer ikke umiddelbart at bevæge sig ind på SAAS-markedet og konkurrere med firmaer som Salesforce.com, sagde Henning Kagermann.

"Men vi vil overveje det. Det har ikke den højeste prioritet, da det ikke er vores oprindelige udgangspunkt," sagde han.

ERP-giganten er ikke så interesseret i "drop-in services til tre eller fire kunder".

"Vi vil drive firmaet. Vi vil lave forretning. Vi vil ikke bare støtte visse services for visse brugere," lød det fra Henning Kagermann.

De store vil gerne

Gartners analytikere spurgte, om de store firmaer var tiltrukket af SAAS-modellen. "Jeg tror, at de gerne vil have den. Det gælder især firmaer, der ser det som et første skridt på vejen mod implementeringen af store CRM-projekter," sagde Henning Kagermann.

"De vil foretrække en hurtig gevinst, som kunne være nogle on-demand CRM-funktioner. Senere implementerer de måske softwaren i deres virksomhed, hvilket vil nedbringe deres risici og omkostninger."

Undersøgelser fra Gartner viser, at beslutningen om indførelsen af SAAS ofte blev taget af andre ledere end it-chefen.

Oversat af Bo Madsen.

Annonceindlæg fra Kingston Technology

Vi låser vores hjem, så hvorfor beskytter vi ikke vores digitale liv?

Beskyttelsen af dine personlige og fortrolige data i den digitale tidsalder starter med betroede krypteringsløsninger.

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Vil du være med til at udvikle PETs ITSM-platform?

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Midtjylland

Impact Fund Denmark

Head of IT – lead our digital transformation

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil