Hoteller skal kunne aflytte gæsters telefonsamtaler

Logningsbekendtgørelsen giver hoteller status af teleudbyder. Derfor skal alle hoteller på myndighedernes forlangende etablere aflytning af gæsternes telefonsamtaler.

Ikke alene skal landets hoteller og restauranter logge og opbevare data om deres gæster telefonopkald og internetbrug.

De skal også være klar til at sætte en egentlig telefonaflytning op, hvis politiet eller efterretningstjenesten kræver det.

Det betyder, at hotelfatter pludselig kan befinde sig i en lidt anden rolle, end den han havde forestillet sig, da han trak i forklædet og begyndte at drive hotel.

Hoteldirektør Ole Fich på Ærøhus i Ærøskøbing har snart fået nok af logningsbekendtgørelsen.

Han er overrasket, da Computerworld fortæller ham, at han også skal kunne aflytte sine gæster, hvis myndighederne forlanger det.

Lukker linien
"Det var jeg ikke klar over, og det vil jeg ikke være med til. Hvis det er tilfældet, så lukker vi også telefonlinien," siger han.

Ærøhus har allerede lukket sin gratis, trådløse internetforbindelse til gæstebrug som følge af usikkerhed omkring logningsbekendtgørelsen .

"Vi har lukket ned for vores internet til gæsterne på grund af den lov. Når der kommer gæster, som vil bruge nettet, kan de gå over i kælderen i mit private hus, der ligger lige ved siden af. Der kan de surfe, lige så tosset de vil," siger Ole Fich.

Ferie uden bomber
Hotellet har ud over sine værelser yderligere 37 lejligheder, der er kablet for en million kroner. Der er også to trådløse net, som ligger ubrugt hen.

Pengene til kabler og internetforbindelser er i øjeblikket spildt, mener Ole Fich.

"Lovgivningen betyder, at jeg tilbyder mine gæster en ringere service. Flere af dem er kommet her i mange år. De kommer for at holde ferie og ikke for at bombe noget," siger Ole Fich.

Han har valgt at træde vande og vente med at tage stilling til en løsning indtil næste år.

Sæsonen begynder først til foråret, og da vil han afgøre, hvordan han skal leve op til myndighedernes logningskrav.

"Det vælter ind med tilbud på løsninger i øjeblikket. Det er stadig uklart, hvad der egentlig forlanges af os. Så jeg vil vente og se, hvordan andre løser problemet," siger han.

Hoteldirektøren forudser, at det vil koste mellem 30.000 og 50.000 kroner at etablere en logningsløsning. Derudover kommer et årligt servicetillæg til den leverandør, han beslutter sig for at handle med.

Aflytte alle på en gang?
Ifølge Jens Zimmer Christensen, bestyrelsesmedlem og talsmand for hotel- og restauratørorganisationen Horesta, arbejder organisationen på at finde en løsning i form af et tillæg til logningsbekendtgørelsen.

"Der er 40.000 hotelværelser i Danmark. Skal man være i stand til at aflytte alle værelser på en gang?," spørger han.

Han mener, at det endnu et eksempel på, at logningsbekendtgørelsen har konsekvenser, som ingen har forudset.

"Ligesom med logningen af trafikdata, bliver vi her igen bedt om at gøre noget, som vi ikke har forstand på, og som vi hellere vil være fri for at røre ved. Og som i øvrigt koster os penge," siger Jens Zimmer Christensen.

Pligt til etablere aflytning
IT- og Telestyrelsen bekræfter, at hotellerne skal kunne etablere en egentlig telefonaflytning, hvis myndighederne har behov for det.

I praksis vil det ofte være det teleselskab, som hotellet har en serviceaftale med, der sørger for adgang til aflytningen. Men ansvaret hviler på hotelejeren.

"Er hotellet udbyder på kommercielt grundlag, og stiller telefoni og internet til rådighed for slutbruger, så er det omfattet af udbyderdefinitionen i teleloven," siger Peter Hindsberger, kontorchef i IT- og Telestyrelsens telestrategiske kontor.

Dermed er hotellerne, ifølge telelovens paragraf 15, omfattet af det såkaldte systemindretningskrav, der forpligter en udbyder til at "muliggøre indgreb i meddelelseshemmeligheden."

Teleudbydere skal foretage indgrebet uden udgift for staten, hedder det i teleloven.

"Det gælder også for for ekspempel et gratis hotspot i en hotellobby. Hotellet har en kommerciel interesse i at tilbyde netadgang for at tiltrække flere gæster, og således forøge sin markedsværdi," forklarer Peter Hindsberger.

Det beror i hvert enkelt tilfælde på en konkret vurdering, om hotellet eller restauranten er omfattet af udbyderbegrebet, understreger han.

"Og hvis et hotel har lavet en aftale med et teleselskab om, at det er teleselskabet, der i givet fald skal etablere en aflytningsmulighed, vil hotellet leve op til lovens krav," siger Peter Hindsberger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Her er Visma Enterprise-topchefens største udfordring under corona: "Når jeg går planken ud, så gør min organisation det også"
Interview: Coronakrisen har kastet nyt lys over lederrollen, og nye unikke muligheder har vist sig. Det har skabt bedre ledere, men også skilt bukkene fra fårene. Sådan lyder det fra Monika Juul Henriksen, topchef i Visma Enterprise. Se hendes største ledelesesmæssige udfordringer under krisen.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.