Oprør: Facebook misbruger os

Tusinde af brugere protesterer mod, at det sociale online netværk Facebook udnytter deres personlige billeder til reklamer.

Artikel top billede

Skal alle vide, at du har købt den nye Justin Timberlake cd? Og har du lyst til at være reklamesøjle for en online butik, bare fordi du har handlet der?

Nej, lyder det fra mere end 36.000 af Facebooks brugere torsdag middag. De protesterer mod et nyt tilbud fra Facebook til virksomheder om at annoncere overfor brugerne.

Med Facebook Beacon kan annoncørerne bruge brugernes egne profiler til at reklamere for deres varer.

Brugerne risikerer at fremstå med billede som en anbefa-ling af annoncørernes varer.

Nok fylder de 36.050 brugere ikke meget i den samlede mængde af millioner af brugere, som klikker ind på Facebook hver eneste dag, men de er ikke de eneste, der brokker sig.

Nu er den amerikanske borgerrettighedsorganisation MoveOn.org også gået ind i sagen i en protest mod, hvad organisationen betegner som et klart brud på brugernes privatliv.

Gode tip

MoveOn.org fremhæver blandt andet, at Facebook først havde lovet, at brugerne ikke skulle udsættes for den slags markedsføring, men siden er løbet fra løftet.

"Facebook har potentialet til at revolutionere den måde, vi kommunikerere med hinanden ... Men for at få succes har de (Facebook, red.) brug for brugernes tillid," udtaler Adam Green i den pressemeddelelse, som MoveOn.ord har udsendt.

Et af de elementer i Beacon, som MoveOn.org kritiserer er, at brugerne skal melde fra, hver eneste gang en annoncør ønsker at bruge vedkommendes data. I stedet for en gang for alle frabede sig denne brug af private oplysninger.

På Facebook har en række brugere angivet links til protest mod Facebook Beacon, herunder blandt andet en måde som brugere af Firefox browseren kan undgå at få deres private indkøb misbrugt af annoncører på Facebook.

Læses lige nu

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent på Sjælland

    Region Sjælland

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S