Facebook lever på lånt tid

Computerviews: Lige nu er Facebook et af internettets varmeste varemærker. Men hvem står på spring til at skubbe det ud i kulden?
Giv dit bud her.

Artikel top billede

Som så mange andre danskere har denne skribent flere forskellige profiler på nettet. Bliver de nuværende netværk mon erstattet af nye - eller kommer der bare flere til?

Inden 2007 er slut, vil Facebook have mere end 60 millioner aktive brugere.

Ikke mindst danskerne er strømmet ind på det sociale online netværk i hastigt tempo. Alene medlemmer
af Danmark-netværket over-stiger torsdag formiddag 196.000 brugere.

Det er 3.000 flere end onsdag eftermiddag - altså på mindre end 20 timer.

Også Microsoft tror på Facebook. Så meget, at giganten i år smed 1,2 mil-liarder kroner på bordet for at erhverve sølle 1,6 procent af aktierne i den nystartede virksomhed. Mindre end fire år gammel er selskabet efter den målestok i omegnen af 78 milliarder kroner værd.

Stormer frem

To år tidligere havde News Corp. med australieren Rupert Murdoch betalt godt fire milliarder kroner for at overtage det sociale online netværk MySpace.

Men hvor MySpace før dominerede overskrifterne, når emnet var digitale medier, så er det nu Facebook som stormer frem. Ifølge nogle eksperter fordi Facebook tilbyder brugerne anderledes måder at kommu-nikerer på, hvor MySpace synes rodet og svær at finde rundt i.

Computerworlds
spørgsmål til dig er:

• Hvad bliver det næste store, som skubber Facebook af pinden?

• Hvad er dit bud på fremtidens sociale netværk?

• Hvilke sociale netværk er bare sidste års mode?

Ude af syne

Umiddelbart ligger tanken ikke fjernt, at ganske som Friendster eller Orkut forsvandt ud i perferien, vil Facebook glide lidt ud af syne. Og andre virksomheder vil bryde nye grænser for, hvad online verdenen kan tilbyde os af måder at kommunikere på.

Ikke fordi det nødvendigvis vil betyde døden for kometen Facebook. Selv om Friendster, Orkut, Yahoo 360 og andre sociale netværk måske ikke sælger de store overskrifter, så er de langt fra døde.

Friendster har i dag i omegnen af 50 millioner brugere. Orkut angiver selv at have tæt på 67 millioner brugere. Ifølge MySpace har netværket godt 200 millioner brugere.

Hvor Orkut henter næsten 70 procent af sin trafik fra Brasilien, henter MySpace mange af sine brugere ved at lade dem udstille sig selv.

Enorme mængder

De nye medier har vist sig i stand til at tiltrække enorme mængder af kunder i konkurrence med de gamle mediers tilbud på nettet. Og hvadf der er vigtigt for annoncørerne, så tilbringer brugerne længere tid på de sociale netværk og de klikker langt flere sider frem.

Samtidig er brugerne til stede på flere forskellige netværk.

Denne skribent har for eksempel en profil på Linkedin i sin egenskab af journalist og er samtidig til stede på Facebook for at pjatte med vennerne. Men samtidig kommer undertegnede også på MySpace for at se på nye bands og er medlem på YouTube for at se video.

Hvad er dit bud på fremtidens stjerner?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S