Blandt andet fordi firmanavnet Cloaking System giver en masse (negativ) omtale, har Marcel Fuursted ingen aktuelle planer om at ændre på det.

Google jager dansk cloak-rotte

Google har fået nok af det danske firma Cloaking System og dets bagmand, Marcel Fuursted. Firmaets kunder risikerer at blive slettet af Googles indeks.

Google har fået nok af det danske firma Cloaking System.

Ikke alene virker navnet på den danske virksomhed som en rød klud for øjnene af søgemaskinetyren.

Men sandelig om ikke ejeren af virksomheden, Marcel Fuursted, tilmed erklærer, at det er risikofrit for hans kunder, at benytte sig af Cloaking Systems ydelser.

Cloaking er ifølge Googles regler forbudt, og tidligere er blandt andre BMW blevet forvist fra søgeindekset for en periode.

Marcel Fuursteds provokationer har drevet Googles spampolitichef, Matt Cutt, i blog-blækhuset.

Her beretter han, at Google har fulgt den danske provokatør længe, og at Google ikke har problemer med at afsløre Cloaking Systems kunder og sende dem i Google-helvede.

Optimering med sort hat
Cloaking er en metode, som bruges til at opnå en bedre placering af ens eget domænenavn i Googles søgeindeks.

Det foregår ved, at firmaer som Cloaking System opretter specielle sider, som er spækket med søgeord, der er henvendt til søgemaskinen, mens forbrugeren får vist den side, der cloakes til, altså den rigtige hjemmeside.

Cloaking kaldes også 'black hat SEO' (search engine optimization), og Google oplyser, at virksomheder, der bruger cloaking, fjernes fra søgeindekset.

Ret ligeglad
Marcel Fuursted, der står bag Cloaking System, har aldrig været bleg for at tage kampen op med Google.

Hans manipulation af Googles søgemaskines resultater er kun ulovlig ifølge Googles egne regler. Og de regler er han ret ligeglad med.

Han tager heller ikke Googles trusler om at afindeksere hjemmesider, der benytter sig af cloaking, seriøst.

"Google begynder ikke fjerne virksomhedsdomæner, der bruger cloaking. Vil de fjerne domæner kan de gøre det.

Men hvis de gør, åbner det et ragnarok, for så kan cloaking pludselig bruges til at udelukke konkurrenter.

Derfor truer Google med at fjerne dem, men de gør det aldrig," siger han.

Hans argumentation er denne:

Bliver en virksomhed fjernet fra Googles søgeindeks, fordi der cloakes til dens hjemmeside, kan det ikke bevises, at det er virksomheden selv, der har brugt cloaking: Det kan ligeså godt være en konkurrent, der cloaker til siden for et genere sin modstander.

Kan eller kan ikke finde kunderne?
Marcel Fuursted og Cloaking System har slået hele forretningskonceptet op på, at han tilbyder risikofri cloaking.

"Google kan ikke finde frem til mine kunder, for sporet ender ved en domæneadresse, jeg ejer. Hvis Google fjerner den, opretter jeg bare en ny.

Det er ikke ulovligt, mine kunder får bedre eksponering, og Google kan reelt ikke gøre noget ved det," siger Marcel Fuursted.

Det er den slags påstande, der provokerer Googles spamteam-chef, Matt Cutt.

I sin blog giver han et par eksempler på, at han sagtens kan følge logfilerne tilbage til Cloaking Systems kunder.

Velgørenhedsorganisationen Engodsag.dk er nævnt i bloggen, som eksempel på et domænenavn, der bruger cloaking.

Organisationen frygter nu at blive fjernet fra Googles søgeindeks.


En svipser
Marcel Fuursted erkender, at lige præcis Engodsag var en svipser fra Cloaking Systems side. Han har undskyldt overfor Engodsag, understreger han.

"Kommunikationen har i dette tilfælde ikke været god nok, og vi skulle have gjort mere ud af at forklare Engodsag, hvad cloaking er, og hvilke konsekvenser, Google siger, det kan få, hvis det bliver opdaget. Men ingen kan være i tvivl om, at vi cloaker," siger han.

Lokkemad for Google
Google-chefen peger i sin blog også på, at flere af Cloaking Systems sider er så kluntet lavet, at der genereres fejlmeddelelser, der indeholder tilstrækkeligt med information og logfiler til, at Google har let ved afsløre det urene trav.

Det har Marcel Fuursted kun latter til overs for.

"De siger, at de har let ved at finde vores kunder. Men de ting, han henviser til, var nogle af de første ting, vi lagde op. De sider er lagt ud med vilje, for at vi kan gå ind og læse i logfilerne, hvordan Google gør.

Det er lokkemad, og det lægger vi stadig ud for at forbedre vores løsning," siger han.

Bevidst provokerende
Cloaking System repræsenterer alt det, man ifølge Googles regler ikke må, hvis man ønsker, at ens domænenavn fortsat skal optræde i Googles indeksering, og opnå eksponering for verdens internet-brugere.

Cloaking System har valgt sit provokerende navn helt bevidst.

Selv om - eller måske netop fordi - det giver en masse negativ opmærksomhed, har Marcel Fuursted ingen aktuelle planer om at ændre på det.

"Men vi er blevet kontaktet af et amerikansk firma, som er interesseret i købe Cloaking System, og de vil gerne have et andet navn. Men som jeg siger: Google er ikke gud."

Google har allerede reageret på Marcel Fuursteds cloaking-aktiviteter og fjernet hans brandomæne Refocus.dk, som var et af de sites, han cloakede fra.

Marketingselskabet Refocus er i øvrigt under konkursbehandling, oplyser Marcel Fuursted.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Customer engagement - sådan skaber succesfulde virksomheder en stærk kundeloyalitet

Der findes ikke mange virksomheder, der med succes er taget på rejsen mod den digitale transformation, der ikke har satset målrettet på at forstå deres kunder og udvikle forholdet til deres kunder med det mål at skabe den allerbedste kundeoplevelse. Med data kan man få en dyb forståelse for sine kunder og få indsigt i, hvordan de agerer, og hvordan de vil agere. Vi sætter fokus på nye forretningsmodeller der skaber loyale kunder.

09. juni 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Awareness og god it-sikkerhedskultur

Sikkerheds-awareness er en af de allervigtigste ting at få styr på for alle it-sikkerhedsansvarlige. For uanset hvor godt vi sikrer vores perimetre med avancerede digitale forsvarsværker, er og bliver medarbejderne et svagt led og et oplagt mål for hackerne.

10. juni 2020 | Læs mere


Digital CxO Lounge: Kom med forrest i kampen for bedre cybersikkerhed

Store danske virksomheder er blevet hacket med store tab til følge. Der kommer hele tiden nye cybertrusler til - senest har Corona-krisen vist sig at være arnested for nye måder at kompromittere borgernes og virksomhedernes it-sikkerhed på. Hvordan er vi som samfund gearet til at modstå en fjende, vi ikke kender? Og vil vi kunne modstå en cyberkrise parallelt med Corona-krisen?

16. juni 2020 | Læs mere






Premium
Staten blev advaret om store negative konsekvenser ved Netcompanys corona-app
Den corona-app, som Netcompany i øjeblikket udvikler for staten, baserede sig i første omgang på en dataindsamlingsmodel, der kunne få meget store negative konsekvenser for borgerne, lød advarslen fra en privacy-konsulent som styrelsen havde hyret.
Computerworld
Forsvarsministeren overvejer at give dansk politi lov til at blokere for websites uden dommerkendelse
Forsvarsminister Trine Bramsen (S) vil diskutere muligheden for at give politiet mulighed for at blokere for websites uden dommerkendelse.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
White paper
Når du skal designe, udvikle og implementere dokumenter i Dynamics 365
I dette whitepaper får du et overblik over de forskellige muligheder, der findes, når du skal designe, udvikle og implementere eksterne ERP-dokumenter i Dynamics 365 for Finance and Operations. I dokumentet kan du blandt andet se en sammenligning mellem Lasernet og en række andre løsninger. Bag whitepaperet står Tabellae, der over de seneste ni år har arbejdet med mere end 500 ERP-projekter og som har stor indsigt i Lasernet Output Management-systemet fra Formpipe Software.