Blandt andet fordi firmanavnet Cloaking System giver en masse (negativ) omtale, har Marcel Fuursted ingen aktuelle planer om at ændre på det.

Google jager dansk cloak-rotte

Google har fået nok af det danske firma Cloaking System og dets bagmand, Marcel Fuursted. Firmaets kunder risikerer at blive slettet af Googles indeks.

Google har fået nok af det danske firma Cloaking System.

Ikke alene virker navnet på den danske virksomhed som en rød klud for øjnene af søgemaskinetyren.

Men sandelig om ikke ejeren af virksomheden, Marcel Fuursted, tilmed erklærer, at det er risikofrit for hans kunder, at benytte sig af Cloaking Systems ydelser.

Cloaking er ifølge Googles regler forbudt, og tidligere er blandt andre BMW blevet forvist fra søgeindekset for en periode.

Marcel Fuursteds provokationer har drevet Googles spampolitichef, Matt Cutt, i blog-blækhuset.

Her beretter han, at Google har fulgt den danske provokatør længe, og at Google ikke har problemer med at afsløre Cloaking Systems kunder og sende dem i Google-helvede.

Optimering med sort hat
Cloaking er en metode, som bruges til at opnå en bedre placering af ens eget domænenavn i Googles søgeindeks.

Det foregår ved, at firmaer som Cloaking System opretter specielle sider, som er spækket med søgeord, der er henvendt til søgemaskinen, mens forbrugeren får vist den side, der cloakes til, altså den rigtige hjemmeside.

Cloaking kaldes også 'black hat SEO' (search engine optimization), og Google oplyser, at virksomheder, der bruger cloaking, fjernes fra søgeindekset.

Ret ligeglad
Marcel Fuursted, der står bag Cloaking System, har aldrig været bleg for at tage kampen op med Google.

Hans manipulation af Googles søgemaskines resultater er kun ulovlig ifølge Googles egne regler. Og de regler er han ret ligeglad med.

Han tager heller ikke Googles trusler om at afindeksere hjemmesider, der benytter sig af cloaking, seriøst.

"Google begynder ikke fjerne virksomhedsdomæner, der bruger cloaking. Vil de fjerne domæner kan de gøre det.

Men hvis de gør, åbner det et ragnarok, for så kan cloaking pludselig bruges til at udelukke konkurrenter.

Derfor truer Google med at fjerne dem, men de gør det aldrig," siger han.

Hans argumentation er denne:

Bliver en virksomhed fjernet fra Googles søgeindeks, fordi der cloakes til dens hjemmeside, kan det ikke bevises, at det er virksomheden selv, der har brugt cloaking: Det kan ligeså godt være en konkurrent, der cloaker til siden for et genere sin modstander.

Kan eller kan ikke finde kunderne?
Marcel Fuursted og Cloaking System har slået hele forretningskonceptet op på, at han tilbyder risikofri cloaking.

"Google kan ikke finde frem til mine kunder, for sporet ender ved en domæneadresse, jeg ejer. Hvis Google fjerner den, opretter jeg bare en ny.

Det er ikke ulovligt, mine kunder får bedre eksponering, og Google kan reelt ikke gøre noget ved det," siger Marcel Fuursted.

Det er den slags påstande, der provokerer Googles spamteam-chef, Matt Cutt.

I sin blog giver han et par eksempler på, at han sagtens kan følge logfilerne tilbage til Cloaking Systems kunder.

Velgørenhedsorganisationen Engodsag.dk er nævnt i bloggen, som eksempel på et domænenavn, der bruger cloaking.

Organisationen frygter nu at blive fjernet fra Googles søgeindeks.


En svipser
Marcel Fuursted erkender, at lige præcis Engodsag var en svipser fra Cloaking Systems side. Han har undskyldt overfor Engodsag, understreger han.

"Kommunikationen har i dette tilfælde ikke været god nok, og vi skulle have gjort mere ud af at forklare Engodsag, hvad cloaking er, og hvilke konsekvenser, Google siger, det kan få, hvis det bliver opdaget. Men ingen kan være i tvivl om, at vi cloaker," siger han.

Lokkemad for Google
Google-chefen peger i sin blog også på, at flere af Cloaking Systems sider er så kluntet lavet, at der genereres fejlmeddelelser, der indeholder tilstrækkeligt med information og logfiler til, at Google har let ved afsløre det urene trav.

Det har Marcel Fuursted kun latter til overs for.

"De siger, at de har let ved at finde vores kunder. Men de ting, han henviser til, var nogle af de første ting, vi lagde op. De sider er lagt ud med vilje, for at vi kan gå ind og læse i logfilerne, hvordan Google gør.

Det er lokkemad, og det lægger vi stadig ud for at forbedre vores løsning," siger han.

Bevidst provokerende
Cloaking System repræsenterer alt det, man ifølge Googles regler ikke må, hvis man ønsker, at ens domænenavn fortsat skal optræde i Googles indeksering, og opnå eksponering for verdens internet-brugere.

Cloaking System har valgt sit provokerende navn helt bevidst.

Selv om - eller måske netop fordi - det giver en masse negativ opmærksomhed, har Marcel Fuursted ingen aktuelle planer om at ændre på det.

"Men vi er blevet kontaktet af et amerikansk firma, som er interesseret i købe Cloaking System, og de vil gerne have et andet navn. Men som jeg siger: Google er ikke gud."

Google har allerede reageret på Marcel Fuursteds cloaking-aktiviteter og fjernet hans brandomæne Refocus.dk, som var et af de sites, han cloakede fra.

Marketingselskabet Refocus er i øvrigt under konkursbehandling, oplyser Marcel Fuursted.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere


Datadrevet forretning 2020: Sæt data på den strategiske dagsorden

Forretningspotentialet i data er enormt og vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko for mange virksomheder i de kommende år. På denne konference gennemgår vi en række vinder-cases med virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag.

11. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.