Bob Paladino er managing partner i Bob Paladino & Associates.

Tiden er moden til et comeback for videnstyring

Du kan for alvor forbedre din konkurrence-evne, hvis du bliver god til at organisere din videnhåndtering. Tiden er moden til et comeback for videnstyring, mener den amerikanske ledelsesekspert, Bob Paladino.

Der er comeback til knowledge management eller videnhåndtering i de kommende år. Det mener Bob Paladino, der er manden bag bogen ”Five Key Principles of Corporate Performance Management”.

Han er en stærk fortaler for at udvikle processer og integrere it, der kan hjælpe virksomheden med at samle, kommunikere og anvende den ustrukturerede viden, der bogstavelig talt sætter kød og blod på økonomiafdelingens mange nøgletal i corporate performance-løsninger (CPM).

Knowledge management (KM) var et fremadstormende begreb i senhalvfemsernes nye økonomi.

Her blev software, processer og knowledge management specialister lanceret som en måde at organisere og skabe værdi af al virksomhedens ustrukturerede viden.

Og efter dotcom-boblen brast, har der ikke været meget fokus på organiseret videnhåndtering.

Men her 10 år senere bliver erhvervslivets abstinenser efter nye teknologifix til at sætte fut i konkurrenceevnen stadig tydeligere.

Og for Bob Paladino er en direkte sammenhæng mellem en ny og mere målrettet anvendelse af processer og teknologier til knowledge management og muligheden for succes med corporate performance management (CPM).

Så knowledge managment er på vej tilbage med økonomichefens velsignelse.

Medarbejdere forstår ikke sammenhænge
”Langt de fleste ansatte i en virksomhed forstår ikke strategien og dens sammenhænge med nøgletal og dermed den bundlinie de lever af. Derfor er det afgørende nødvendigt at udvikle processer og integrere teknologier,der gør det muligt at sammenkæde historierne om de bedste eksempler og deres indvirkning på økonomien,” siger Bob Paladino.

Knowledge management er det femte princip i den oprindeligt revisoruddannede og siden mangeårige topchefs fremstilling af ingredienserne til corporate performance management.

De fire øvrige er:

1) Etabler en corporate performance management funktion med egen leder.

2) Giv strategien en overhaling og kommuniker den.

3) Spred eksekveringen af strategien.

4) Fokuser på bedre resultater.

It-direktøren i fokus
De fem principper indeholder ikke bare masser af hårdt strategisk arbejde.

De kan kun realiseres fuldt ud med it-undestøttelse.

Og CPM er som it-disciplin først og fremmest vokset ud af business intellingce leverandørernes suiter ligesom reporting og analytics, hvorfor det også var ved Microsofts danske lancering af den nye Office PerformancePoint Server 2007, at Computerworld talte med ham.

”Etableringen af en CPM-strategi efter de fem principper gør det muligt at identificere de rigtige it-investeringer. Så CPM-funktionen kan være løftestang for både flere og hel kert bedre it-investeringer,” siger Bob Paladino.

” It-direktøren er en partner og en key account manager for lederen af CPM-funktionen.”

Michael Borges, der er administrerende direktør for konsulenthuset Platon,peger på, at CPM er i hastig vækst på det danske marked, hvor virksomhederne har hævet ambitionsniveauet i planlægning og opfølgning:

”Vores kunder efterspørger i stigende grad CPM-løsninger, når de skal implementere nye styringsprocesser eller optimere eksisterende planlægningsprocesser, der er for tunge, ufleksible og ressourcekrævende," siger Michael Borges og fortsætter:

”Der er en stigende erkendelse af, at økonomistyring alt for ofte består af en række fragmenterede og isolerede processer rundt om i virksomheden. Fordelen ved CPM-løsninger er, at man får mulighed for at se mere helhedsorienteret på virksomhedens økonomistyring," siger Platon-direktøren.

Tjene og udfordre
Danske Bank er en af de virksomheder, der målrettet anvender CPM.

CPM-funktionen refererer til bankens økonomidirektør Tonny T. Andersen, der ved Microsoft-arrangementet fortalte et par hundrede ledere fra hovedsageligt økonomifunktioner i danske virksomheder, hvad han bruger CPM til: ”En økonomiafdeling skal tjene og udfordre.”

Tonny T. Andersen brugte de engelske ord serve and challenge som et ord- eller modspil på amerikanske politimyndigheders motto to serve and protect.

Men meningen er klar nok Udfordringen kommer fra at kunne sætte de tal, som økonomifunktioner tjener virksomheden med sammen med de gode eksempler som skaber dem – så det bliver synligt hvor og hvad der skaber succes i virksomheden.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Alle vil være agile men kun få har succes: Sådan begynder du omstillingen
Agil udvikling er nærmest synonym med digital innovation og overlevelse i den digitale tidsalder, men få mestrer det. Traditionelle organisationsstrukturer sætter ofte en stopper for de agile teams, men med et fokuseret arbejde kan det ændres. Her får du en række vitale råd fra McKinsey.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.