Danske it-arbejdspladser er for gammeldags

I løbet af få år vil hverdagen på arbejdspladsen forandre sig radikalt. Selv om nye teknologier gør det muligt at arbejde på nye måder, er danske virksomheder langt fra klar til fremtiden.

Danskerne forventer, at trådløst og mobilt internet vil forandre deres arbejdspladser i løbet af de næste 10 år. Det er konklusionerne i meningsmåling foretaget af analyseselskabet Userneeds for Computerworld.

Begrebet fremtidens arbejdsplads er på vej fra at være et teoretisk diskussionsemne for akademikere til at blive virkelighed indenfor få år, påpeger en række førende erhvervsfolk overfor Computerworld.

Men på trods af at denne udvikling har været længe undervejs, er danske virksomheder langt fra modne til at møde de nye tendenser, mener Morten Felding, formand for IT-brancheforeningens udvalg om fremtidens arbejdsplads og direktør for den danske del af Xerox-koncernen.

Dårligt klædt på
"Vi er dårligt klædt på til den udvikling. Det er de færreste virksomheder, som har forholdt sig til den situation, som vi er på vej hen imod," lyder hans konklusion.

Han peger på den åbenlyse konflikt mellem at give medarbejderne fleksible arbejdstider og de åbningstider, som virksomhederne annoncerer overfor omverdenen.

"Vi giver medarbejderne fleksible arbejdstider, men de har bare at være på arbejde mellem klokken ni og 16. Og det hænger jo ikke sammen," siger Morten Felding.

Han advarer mod at gøre stress til en overskrift i den debat, der mangler mellem medarbejdere og arbejdsgivere, men samtidig er debatten afgørende for at komme videre.

Anderledes chefer
I IBM har Rolf Engsig de seneste fire år arbejdet med de udfordringer, som fremtidens arbejdsplads vil stille erhvervslivet overfor.

Og lige som Morten Felding er det hans personlige opfattelse, at danske virksomheder er dårligt klædt på til at håndtere disse forandringer. Blandt andet fordi forholdet mellem chefer og medarbejdere bliver ulige mere komplekst end tidligere.

For hvordan er man leder for medarbejdere, der er alle andre steder end på arbejdspladsen som i gamle dage?

"Nogle af de virksomheder, som er længst fremme, har op til to eller tre medarbejdere per skrivebord," siger Rolf Engsig.

Tror på virksomhederne
Og det betyder, at både chefer og medarbejdere skal navigere i et andet rum end tidligere, fordi meget af kommunikationen foregår via mail, chat eller telefon.

Professor Bøje Larsen fra Handelshøjskolen i København er enig i, at der er en række kulturelle forhindringer at overvinde for virksomhederne.

Men han tror samtidig, at de danske virksomheder er fleksible nok til at tilpasse sig, når forandringerne slår igennem. Han henviser til den hast, hvormed man i Danmark var i stand til at indføre computere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.