Artikel top billede

"Vi har begået mange fejl i opbygningen, men vi har lavet flere fejl i den måde, vi har håndteret dem på," indrømmer Facebooks stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg.

Facebook-direktør siger pænt undskyld til brugerne

Facebook giver sine medlemmer mulighed for at afvise at være en del af virksomhedens kontroversielle Beacon annoncesystem.

Computerworld News Service Meddelelsen er en del af et officielt blog-indlæg skrevet af Facebooks stifter og administrerende direktør, Mark Zuckerberg.

Her undskylder han samtidig for fejl i designet og brugen af Beacon.

"Vi har begået mange fejltagelser i opbygningen af denne funktion, men vi har lavet flere fejl i den måde, vi har håndteret dem på. Vi har simpelthen gjort et dårligt stykke arbejde med denne udsendelse, og det undskylder jeg for," skriver Mark Zuckerberg.

Muligheden for at fravælge Beacon helt er den anden større ændring af programmet.

Sidste torsdag gav Facebook sine medlemmer mere kontrol over Beacon og gjorde det mere tydeligt, hvordan det virker, så folk kan administrere det ordentligt.

Markedsføring via familie

Beacon, som er en del af virksomhedens nye platform, sporer bestemte aktiviteter foretaget af Facebooks brugere på eksterne sider for derefter at rapportere informationer om disse handlinger til brugerens netværk af Facebook-venner.

Formålet er at målrette annonceringen og gøre den mere effektiv, fordi det er kombineret med folks sociale netværk.

Det betyder, at produkter og tjenester bliver markedsført på en mere naturlig måde via venner og families aktiviteter.

Mere end 40 hjemmesider har tilmeldt sig Beacon, men det er ikke alle, der har implementeret systemet.

Blandt de off-Facebook-aktiviteter, der bliver sendt til ens Facebook-venner, er muligheden for at købe et produkt, tilmelde sig en tjeneste eller skrive en vare på en ønskeseddel.

Mark Zuckerbergs blog-indlæg tager dog ikke stilling til CA-sikkerhedsforsker Stefan Berteaus resultater, som har sat gang i privatlivs-kontroversen omkring Beacon de sidste par dage.


Husk mig
Stefan Berteau har fundet ud af, at Beacon sporer brugerne aktiviteter, selv om de er logget af Facebook og har afvist, at information om deres aktiviteter skal sendes til deres venner på siden.

"I sådanne tilfælde er brugere ikke klar over, at data om deres aktiviteter på disse sider bliver sendt tilbage til Facebook og får ikke mulighed for at blokere videresendelse af informationerne," fortæller Stefan Berteau.

Hvis en bruger har sat kryds i 'remember me' på Facebook – som gør at brugeren ikke behøver at logge ind på siden, hver gang han eller hun vender tilbage til den – kan Facebook forbinde brugerens aktiviteter på tredjeparts Beacon-sider direkte til ham, selvom han er logget af og har meldt sig ud af udsendelsen.

Hvis brugeren ikke har valgt denne mulighed, bliver informationerne stadig sendt tilbage til Facebook, men bliver ikke forbundet til brugerens Facebook-id, fortæller Stefan Berteau.

Derudover har Stefan Berteau fundet ud af, at Beacon ikke begrænser sine sporinger til medlemmer af Facebook.

Det sporer faktisk aktiviteter foretaget af alle brugere på sine tredjeparts-sider, inklusive folk som aldrig har tilmeldt sig Facebook, eller som har deaktiveret deres konto.

Tur/retur

I disse tilfælde opfanger Beacon detaljerede data om, hvad brugerne foretager sig på disse eksterne partner-sider og sender det tilbage til Facebook sammen med brugerens IP-adresse, selv om der ikke er et Facebook-id forbundet til dataene.

Faceboo's svar på Stefan Berteaus forskning er en kort udtalelse, hvori virksomheden bekræfter resultaterne, men fastholder at Facebook sletter data om brugere der er logget af, deaktiverede konti og ikke-medlemmer, når de modtager dem.

Oversat af Mille Bindslev




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere