RTX efter Skype-flop: Slut med de vilde planer

Den højt profilerede Skype-telefon har været et kæmpeflop for RTX Telecom. Nu er det slut med de vilde udviklingstiltag, før forretningsgrundlaget er sikret, siger direktør Tage Rasmussen.

Artikel top billede

"Væksten er gået ud af Skype. Interessen er forsvundet," konstaterer administrerende direktør for RTX Telecom, Tage Rasmussen.

For godt halvandet år siden stillede administrerende direktør i danske RTX Telecom, Tage Rasmussen, sig frem i flere medier og talte varmt om en ny Skype-telefon, der skulle bryde Skypes afhængighed af pc'en.

Kort tid efter lanceringen i november i fjor blev den nye vidundertelefon dog allerede karakteriseret som et flop, fordi andre mobilselskaber allerede var klar med lignende funktionalitet.

Skype-flop

I dag slog floppet så igennem økonomisk, hvor RTX Telecom løftede sløret for et dundrende underskud hvor Skype-telefonen i afdæmpede revisionstermer beskrives som en af hovedårsagerne til en økonomisk bet på knap 100 millioner kroner.

Tage Rasmussen, der her til formiddag troppede op på Københavns Fondsbørs for at udrede trådene over for aktionærerne, erkender floppet.

Fremover skal det være slut med vilde udviklingstiltag, der ikke er gennemtænkt et holdbart forretningskoncept omkring.

Erkender risikabel færd

"Det har været for risikabelt på egen hånd at bevæge sig ud på et meget dynamisk konsumentmarked. Det kræver enorme ressourcer til markedsføring, og vi har ikke engang et brand blandt forbrugerne," konstaterer Tage Rasmussen i dag.

Det var ellers en fiks idé at skabe en trådløs telefon, der kunne kommunikere direkte med telefonitjenesten Skype uden brug af pc'en.

Der var bare to problemer. For det første kom andre producenter ret hurtigt efter med lignende teknologier. Den anden grund beskriver Tage Rasmussen:

Skype-væksten eroderede

"På et tidspunkt var der en forventning om, at Skype blev ved med at vokse. Der var en forestilling om et stort og næste uudtømmeligt behov for produkter til Skype. Men væksten er gået ud af Skype. Interessen er stort forsvundet, konstaterer Tage Rasmussen.

Planen for fremtiden er nu klar. Der skal hovedsageligt satses på business to business-produkter, som da også har sikret RTX Telecom indtægter i løbet af året.

Her er der blandt andet tale om at være delleverandører til store brands som Phillips og Nortel.

RTX Telecom skal også satse på design-forretningen, såkaldte wireless local loop-produkter og så ser Tage Rasmussen et stort potentiale i det forholdsvis nye forretningsområde, Health Care.

Divisionen skaber og udvikler produkter til for eksempel overvågning af for eksempel sukkersyge-patienters ve og vel i eget hjem.

"Her er vores produkter forholdsvis unikke," konstaterer Tage Rasmussen.

Aktiekurs på nedtur

Målet er nu at vise resultater. Ifølge Tage Rasmussen er det eneste vej til at genvinde aktionærernes tillid, som har lidt et alvorligt knæk i løbet af året.

For et år siden lå aktiekursen på 85,5, mens den her til morgen åbnede i kurs 45,5. Siden åbningen har kursen fået et yderligere dyk.

Og Tage Rasmussen medgiver, at der skal mere end ord på bordet for at genvinde aktionærernes tillid.

RTX-direktør: Vi har skuffet
"Vi må acceptere, at vi har skuffet i lang periode, og den eneste måde at genvinde tilliden er at vise positive resultater fortsætte med at leve op til udmeldinger," siger han.

Næste år forventer RTX Telecom en omsætning på mellem 240 og 300 millioner, mens forventningen til resultatet ligger i et spænd mellem et rundt 0 og minus 30 millioner kroner, oplyser Tage Rasmussen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S