Mobilitets-krav bremser virtualisering af kontor-pc'er

TEMA: Kravet om at kunne arbejde på farten kan koste masser af tabte effektiviseringskroner. Mobiliteten bremser nemlig virtualiseringen af desktops, mener chefanalytiker Anders Elbak.

Artikel top billede

Både it-afdelinger og chefer kan nogle steder have vaner og meninger, som gør det svært at skifte til et virtualiseret desktop miljø, mener Anders Elbak fra IDC. (Foto: Torben Klint)

Mens virtualiseringsiveren har sat leverandørerne på overarbejde i de danske virksomheders serverrum står det stadig sløjt til på desktop-fronten.

Medarbejdernes arbejdsmaskiner kører enten stadig på en traditionel desktop maskine eller på en bærbar computer.

Og sådan kommer det til at være en rum tid endnu.

Virksomhederne har nemlig langtfra det samme incitament til at virtualisere medarbejdernes arbejdsmaskiner, som det har været tilfældet med firmaernes servervirtualisering.

Det fortæller Anders Elbak, der er chefanalytiker hos analyse- og konsulenthuset IDC Danmark.

Samtidig er egentlig desktop-virtualisering et område, som vi endnu ikke har set meget til.

Vi er ganske enkelt stadig på et så tidligt niveau i udviklingen, at der endnu kun er et marked for virtualisering af storage og servere.

Og det kan mærkes på desktopområdet, forklarer Anders Elbak.

"Det bliver brugt i nogle nichemarkeder og har endnu ikke nogen stor udbredelse," siger Anders Elbak.

Mobilitet bremser virtualisering

Årsagen er ikke så meget, at virksomhederne ikke kan se de åbenlyse fordele ved, at medarbejdernes maskiner kan startes på sekunder i stedet for minutter.

Firmaerne er også godt klar over, at virtualiserede desktops giver færre omkostninger, nemmere vedligeholdelse og lavere strømforbrug.

Problemet er derimod, at både firmaernes og medarbejdernes krav om mobilitet kommer i vejen for virtualiseringen.

Flaskehalsen er nemlig de langsomme, ustabile og dyre bredbåndsforbindelser, som medarbejderne er henvist til, når de arbejder på farten.

"Den manglende båndbredde er en hindring for desktop-virtualiseringen," siger Anders Elbak.


Og det gør det svært at droppe applikationerne på den bærbare til fordel for en centralt placeret virtuel udgave af styresystem og programmer, fortæller Anders Elbak.

Dermed betyder kravet om mobiltet at virksomheder kan risikere at gå glip af nogle af de åbenlyse fordele ved at virtualisere medarbejderes arbejdsmaskiner. De tabte besparelser tæller blandt andet et lavere drifts- og omkostningsniveau.

Samtidig mister virksomhederne muligheden for den fleksibilitet som virtualiseringen giver mulighed for.

"Problemet er at vi bruger vores pc’er meget mobilt. Og problemet er, at hvis der endelig er tilgængelig båndbredde, så koster det typisk en hel del," siger Anders Elbak.

Vaner og fordomme spiller ind

Ud over mobiliteten mener chefanalytikeren også, at der er brug for en revurdering af holdningerne i virksomhederne. Både it-afdelinger og chefer kan nogle steder have vaner og meninger, som gør det svært at skifte til et virtualiseret desktop miljø.

Problemet er ifølge Anders Elbak, at der er tale om en anden måde at arbejde på, hvor mange ting ligger på serveren.

Og det er ikke altid at chefer eller it-afdelinger er helt trygge ved det, fordi de bliver utrygge og frygter at medarbejdere nemmere kan komme til at ødelægge noget.

"Det er der måske nogen som ikke bryder sig om eller synes at det er for besværligt. Der kan sidde en it-chef som nærmest har en religiøs holdning til det. Men det samme kan være tilfældet i ledelsen," siger Anders Elbak.

Ifølge Anders Elbak er årsagen til dette, at der kan findes en manglende forståelse for, hvad virtualisering egentlig er og hvad det kan bruges til.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S