Med godt 3.500 nystartede danske e-butikker i 2007 og mere end 11.000 i alt er der rigeligt med emner at vælge imellem for de jurymedlemmer, der på onsdag går i gang med at kåre de bedste e-butikker i 2008.
Onsdag er således sidste frist for at melde sig til konkurrencen om at modtage en af fem e-handelspriser inden for de følgende kategorier: Købmandsprisen, nystarterprisen, innovationsprisen, internationaliseringsprisen eller den særlige branchepris, der i år uddeles til en netbutik inden for tøjbranchen.
Som det var tilfældet sidste år, er der på forhånd mange netbutikker, der har meldt sigt til konkurrencen. Status ved udgangen af sidste uge lød på 150 tilmeldte netbutikker, og med tre dage tilbage er der mulighed for, at sidste års bruttoliste på 156 virksomheder bliver overgået.
Vi e-handler for 22 milliarder
Ifølge direktør Morten Kamper fra e-butikkernes brancheorganisation, FDIH, er e-handel den mest dynamiske og innovative del af den danske detailhandelen.
En holdning der underbygges af, at e-handlen voksede med 40 procent sidste år og nu løber op i omkring 22 milliarder kroner om året.
Han forventer, at der er mange kvalificerede e-butikker med i opløbet om prisen.
”E-handelsprisen belønner årets største nyheder, største succeser og dem, der har gjort sig særligt positivt bemærket,” siger Morten Kamper.
Ud over de fem almindelige e-handelspriser uddeles der tre særlige priser – en ærespris, en særpris og en brugerpris. Priserne uddeles ved et kåringsshow og konference i Falconer Centret i København 27. marts 2008.
Sidste år vandt Den Blå Avis, ZYB, Trendsales og Sterling de almindelige priser, mens æresprisen gik til Lån & Spars Peter Schou, brugernes pris gik til DTF-travel og juryens særpris gik til Lego Factory.