Her er BI-leverandørernes helt store udfordring

Tema: Nye og uerfarne brugere af business intelligence-værktøjer bliver årets store udfordring for leverandørerne. BI er nemlig på vej ud ad nørdernes hænder.

Artikel top billede

Var der udskrevet en popularitetskonkurrence om, hvad der bliver de hotteste forretningssystemer, ville business intelligence givetvis placere sig pænt på topscorerlisten.

BI har bevist sit værd, og i 2008 skal mange flere til at bruge BI-værktøjer

Det bliver en udfordring, ikke mindst for leverandørerne, som implementerer BI-løsningerne hos kunderne.

For de nye BI-brugere er ikke de talstærke økonomer og analytikere, som BI-branchen traditionelt er vant til at arbejde med.

Det vurderer Brian Troelsen, som er senioranalytiker i analysehuset IDC.

Han begik i efteråret 2007 rapporten "Analytics Application and BI Tools," som peger på de vigtigste tendenser på området.

Ud af nørd-sfæren

BI forlader nørddomænet, og går fra at være noget, der er nyttigt for statistikere og økonomer, til at sprede sig ud i hele virksomheden.

"Topledelsen får i dag adgang til simple oversigtsmodeller, men fremover skal salgskonsulenter og kundeservicemedarbejdere også til at bruge BI-værktøjer. Og de værktøjer er de selvfølgelig ikke fortrolige med.

Det er helt andre brugere, end dem, der normalt arbejder med BI," siger Brian Troelsen.

For sælgerne og kundeservicemedarbejderne ligger der en stor udfordring i at bruge systemerne.

"De er ikke, som BI-analytikerne, vant til at tage data fra forskellige systemer og sætte det sammen til noget meningsfuldt," siger han.

Det er ikke kun virksomhederne, der bruger BI, der står foran en stor opgave med at får trænet de nye brugere.

"Leverandørerne har også en udfordring. Det kan være svært for leverandørerne, som er vant til at tale med talstærke folk," mener Brian Troelsen.

Krav om real time

Krav om værktøjer, der afvikler og leverer i real tid - er også en af hovedtendenserne i BI-udviklingen.

"De traditionelle BI-brugere kan godt sætte en kørsel over og så bruge ti minutter på at lave noget andet.

Men de nye brugere ude i kundeservice og salgsafdelingen har brug for svar med det samme. De har måske en kunde i røret, så informationerne skal komme straks, i real time," siger han.

Som eksempel peger han på bankernes forpligtelse til at holde øje med og informere myndighederne om det, hvis de opdager forsøg på hvidvaskning af penge.

"Banken skal bruge informationerne med det samme og ikke næste dag eller om en måned. Ellers kan de ikke nå at reagere. Så real time er en vigtig trend," mener IDC-analytikeren.

Det bliver også en udfordring at gøre BI brugervenlig.

"Interfacet være let forståelig. For at komme de nye brugere til hjælp, skal man lave mere simple og forståelige forespørgselsmuligheder," siger Brian Troelsen.

De store køber op

Branchen har den seneste tid været præget af en del konsolidering.

Således er Business Objects blevet købt af SAP, Cognos af IBM, ProClarity af Microsoft og for et lille år siden købte Oracle Hyperion.

Især satser Microsoft aggressivt på at udvikle egne rapporteringsmoduler.

"Sammen med SAP kommer de to virksomheder til at fylde meget på markedet," vurderer Brian Troelsen.

Når BI bliver indlejret i de store systemer, er det fordi, virksomhederne ønsker en uniform databasestruktur på tværs af organisationen, forklarer han.

Presset øges

Der er stor efterspørgsel på BI-løsninger lige nu, og konsulenthusene har svært ved at skaffe folk til at udføre opgaverne.

Presset vil øges i takt med at nye brancher melder sig under BI-fanen.

"BI's traditionelt tunge brugere er banker, teleselskaber og forsyningsselskaber. Jeg tror, vi kommer til at se flere også fra fremstillingsindustrien og retail," siger Brian Troelsen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job