Dansk Supermarked satser stort på SAP

Tema: Et af Danmarkshistoriens største SAP-projekter er netop skudt i gang af Dansk Supermarked. Med 100 mand skal koncernen bruge fem år på at flytte hele den elektroniske platform.

Artikel top billede

Med det nye system, kan man styre mængden af varer i supermarkedet, så den svarer til efterspørgslen - ikke for lidt, ikke for meget og ikke for gammelt. Foto: Sean Locke/iStockphoto

De næste seks år sætter Dansk Supermarked alle kræfter ind på at modernisere sin elektroniske platform.

"Projektet vil blive en del af alle medarbejderes hverdag fra top til bund i virksom-heden," siger Jørgen Klüwer, der er formand for projektgruppen.

Op mod en million mandetimer er afsat til projektet, der får 42.000 brugere i koncernens 1.100 butikker, der til hverdag har i omegnen af 65 millioner kunder.

Pris: Adskillige hundrede millioner kroner som Jørgen Klüwer udtrykker det.

100 mand

De to sidste år har man arbejdet på at få lagt de finansielle systemer over på det tyske SAP-system. Og nu i januar er næste fase skudt i gang.

I løbet af de næste seks år skal en 100 mand stor styrke flytte alle forretningssystemerne fra en 20 år gammel egen udviklet platform til et nyt SAP-system.

"Vores eget system var udmærket, men vi kunne se, at SAP var kommet langt i at udvikle produkter til retail-virksomheder som vores. Så på langt sigt var det kun et spørgsmål om tid, før vi ville blive overhalet," siger Jørgen Klüwer.

Forudsigelige salg

Det nye system skal implementeres i alle koncernens kæder, Bilka, Føtex og Netto. I de såkaldte business intelligence-systemer kommer blandt andet til at lægge faciliteter, der kan forudsige salg af alle de mange varenumre på supermarkedernes hylder.

"Altså hvor mange glas med jordbær marmelade fra den Gamle Fabrik, som Bilka i Tilst vil sælge tirsdag 22. januar," siger Jørgen Klüwer.


Samtidig skal systemer også sikre, at der er så mange enheder tilbage på hylderne, at det ser pænt ud, til der kommer nye forsyninger frem.

Afsætningsprofil

Han peger på, at systemet skal være i stand til at forudsige meget forskellige varer. Hvor man med nogle varenumre har et meget forudsigeligt salgsmønster, er der andre, hvis afsætning svinger meget alt efter, om kunderne lige har fået løn eller børnepenge ind på kontoen.

"Her skal man trække på data, så man kan tegne en afsætningsprofil for den type varer. Altså for eksempel hvordan de har solgt på samme tirsdag i januar de foregående år," siger Jørgen Klüwer.

Største SAP

De nye systemer skal også understøtte indkøb og salgsskampagner i de forskellige kæder, så man sikrer, at tilbudsaviserne får den størst mulige effekt i de enkelte butikker.

Interesserede kan følge projektet på hjemmesiden countdown100. Ifølge Jørgen Klüwer er den sidste del af projektet sat til seks år, fordi en af de store udfordringer i projektet er holde forretningerne kørende, samtidig med de underliggende it-systemer ændres.

"Vi taler jo om rigtigt mange dele, der skal arbejde sammen. Det er det største retailprojekt for SAP i Danmark," pointerer han.

Læses lige nu

    inforevision A/S

    .NET-udvikler til digitaliseringsprojekter

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Internal Account Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S