Fup-mistænkt netfirma prøver lykken i Danmark

Et omstridt netfirma gør klar til et dansk indtog under navnet eComTrainers. Selskabet har vakt forbrugernes vrede i Australien og har et nyt søgsmål fra Florida hængende over hovedet.

Artikel top billede

eComTrainers, der er under mistanke for at føre kunderne bag lyset, forsøger nu at lokke danskerne med et gratis måltid mad og gaver.

Et omstridt amerikansk netfirma gør klar til at sælge dets e-handels-produkter og -tjenester i Danmark.

Firmaet hedder iMergent, men opererer i Danmark under navnet eComTrainers, og det kommer til landet med en række søgsmål og forbrugeradvarsler hængende over hovedet.

Selskabet lokker med software og tjenesteydelser, der angiveligt skal gøre en i stand til at tjene kassen på at drive netforretning.

I søgelyset verden over

iMergent har tiltrukket sig myndighedernes søgelys flere steder i verden.

Det gælder eksempelvis Australien, hvor Konkurrence- og Forbruger Kommissionen (ACCC) i 2005 undersøgte iMergents forretningsmetoder.

Det endte med, at ACCC fik overtalt selskabet til at betale tre millioner kroner tilbage til utilfredse kunder, der mente, at de var blevet ført bag lyset.

Ydermere har den amerikanske stat Texas sagsøgt selskabet. Sagen endte med et forlig, hvilket blandt andet indebar, at iMergent oprettede en fond på 400.000 dollars til utilfredse kunder.

Senest er statsanklageren i Florida gået i kødet på iMergent, som bliver beskyldt for at anvende lyssky metoder for at få godtroende kunder i folden.

"Mange forbrugere i Florida er blevet ofre for denne slags bliv-hurtigt-rig-fupnumre, og en sådan opførsel skal ikke have lov at fortsætte," siger statsanklager Bill McCollum til South Florida Business Journal i kølvandet på sagsanlægget.

iMergents egen advokat afviser dog alle anklager om svindel i en meddelelse fra 22. januar, der ligger på firmaets hjemmeside.

Ikke desto mindre bliver iMergents forretningsmetoder også undersøgt i North Carolina, Illinois og Californien.

Kunder lokkes til med gaver

eComTrainers lokker kunderne til med personlige e-mail-invitationer til 90-minutter lange seminarer, der også byder på et gratis måltid mad og gaver.

Her lytter de til salgstalen, og hvis de udtrykker interesse, bliver de inviteret til endnu et seminar, hvor de kan købe selskabets software og tjenester.

Herhjemme studsede Peter Amdrup fra virksomheden Networksystems en kende, da han modtog invitationen fra eComTrainers.

"Invitationen gælder til den 13. og 14. februar på Radisson-hotellet i København og slår meget kraftigt på, at alt er gratis. Et gratis måltid, en gratis kalender og en gratis PDA bare for at dukke op," siger han.

Han har ingen idé om, hvor selskabet har fået fingre i hans e-mail-adresse, og han har ingen planer om at deltage i seminaret.

"Invitationen i sig selv og en hurtig søgning på internettet er nok til at få mig til at blive væk," siger han.

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse