Danske firmaer pumper penge i projekt om it-kvinder

To kvinder. Tre måneder. 400.000 kroner. Så hurtigt gik det for madamerne at få opbakning til et projekt, der skal rette op på kønsfordelingen i it-branchen.

Artikel top billede

På blot få måneder har et nyt medieprojekt, der skal få flere piger til at interessere sig for tunge fag som it og naturvidenskab, fået kolossal opbakning fra virksomheder – knap 400.000 kroner er det blevet til.

Projektet 'Nærmest lykkelig i nørdland's primære målgruppe er de uddannelsessøgende pigers mødre.

For forskning viser, at de påvirker pigernes valg af uddannelse, men også fædre, lærere, studievejledere og andre voksne skal lokkes til at interessere sig mere for den tunge verden.

Fantastisk opbakning

Kvinderne bag det flermediale projekt har sat sig for at få unge pigers mødre til at sukke over, at de aldrig selv overvejede at tage en uddannelse inden for de hårde fag.

Journalist, mag.art. Annette K. Nielsen, der skriver om naturvidenskab for blandt andet Weekendavisen, er glad for opbakningen.

”Vi har fået en fantastisk opbakning, som er gået ret hurtig. I mange tilfælde udgør kvinder 60 procent af dem, der søger ind på universiteterne. Det er en stor gruppe, som industrien og samfundet går glip af,” understreger hun.

Sammen med freelancejournalist, it-blogger og tidligere journalist på Computerworld, Dorte Toft. håber hun dels at skabe debat om problemet, dels at inspirere mødre og andre voksne til at tilskynde deres døtre til at vælge de tunge fag.

”Ved at køre nogle rollemodeller på banen og være lidt engageret, sker der faktisk noget,” fortæller Annette K. Nielsen.

De to kvinder har lynstartet deres projekt med en blog, og derefter kommer en bog, der portrætterer kendte og ukendte danske kvinder, som arbejder med naturvidenskab og teknologi.

Podcasts, videoklip, quiz og meget andet er også på vej.

Påvirkning

Annette K. Nielsen og Dorte Toft vil forsøge at fortælle de unge pigers mødre, hvad deres døtre kan gå glip af. Hvilke spændende arbejdsområder der er.

Hvor mange penge de kan tjene og hvor megen respekt, de kan score alene på arbejdsområdet. Hvordan de kan ændre samfundet, eller 'bare' lette tilværelsen for den enkelte.

Og i hvor høj grad de selv kan diktere arbejdsbetingelser i forhold til andre arbejdsområder.

Foreløbig har de to privatpersoner indsamlet knap 400.000 kroner fra sponsorer som Microsoft, KMD NNIT, IBM, Traen HP og Danfoss.

Tidligere formand for IT-sikkerhedsrådet, Allan Fischer Madsen, har også bidraget til projektet.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil