VMware træder vande i europæisk charme-offensiv

Reportage fra Cannes, Frankrig: Virtualiserings-kongen VMware åbnede sit VMworld Europe 2008 med en hyldest til sig selv og selskabets partnere. De danske tilhørere var ikke imponerede.

Artikel top billede

Cannes: For første gang afholder virtualiserings-giganten VMware i år sin VMworld-konference i Europa, hvor selskabet har over 4.000 partnere.

Men bedømt ud fra åbningstalen er den europæiske invasion i Cannes dog mere en høflig hilsen omkring partnerskabet med de største hardware-leverandører end en storstilet offensiv med massive produktlanceringer og strategi-udmeldinger.

I det legendariske festival-palæ– og kongrescenter Palais des Festivals et des Congrès ved strandpromenaden i Cannes trådte VMware-direktør Diane Greene frem foran et par tusinde konference-deltagere og hyldede de opnåede resultater med virtualisering i datacentre, desktop-virtualiseing og partnerskabet med de store hardware-leverandører.

Uundgåeligt om fire år

"Med virtualisering er vi ved at transformere datacentre i hele verden," proklamerede Diane Greene blandt andet i sin åbningstale.

Og hun har ifølge analysehuset Gartner ret, da selskabets analytikere peger på, at virtualiserings-teknologien trods sin nuværende mainstream-status vil være den største trend inden for it-infrastruktur i 2012.

Gartner forudser også, at alle nye pc'er i 2010 – om 22 måneder – vil have indbygget virtuelle maskiner.

Det udsagn glæder naturligvis Diane Greene, selv om hun kalder det en "aggressiv melding."

"Muligheden for virtualiserede pc'er direkte fra hylderne er dog en reel mulighed inden for ganske kort tid," lyder hendes vurdering.

Virtualisering som SaaS

De 4.500 teknikere, it-chefer, sponsorer og systemkonsulenter, der deltager på VMworld Europe-konferencen fik i åbningstalen også genfortalt VMwares store nyhed fra sidste års VMworld i San Francisco om...fortsættes

... hypervisoren i ESX 3i serveren implementeret direkte i hardwaren fra nogen af de største hardware-leverandører som HP, IBM og Dell.

Diane Greene kunne dog med glæde i stemmen fortælle, at de sidste leverandører vil være klar til at sælge ESX 3i-servere inden for 60 dage.

Blandt andre Dell vil understøtte 3i på selskabets tre mest populære servere herunder Poweredge 2950 III, hvor kunderne kan købe virtualiserings-softwaren som en service over nettet.

Den virtuelle sky

På det visionære plan forudser VMware, at cloud-virtualisering bliver den næste store trend.

Med blandt andet en case-historie fra BT (British Telecom) blev visionen løftet næsten helt op over skyerne.

"Vi arbejder med et kompleks datacenter, hvor vi binder alle vores datacentre virtuelt sammen for at give kunden en konstant service. Jeg vil ikke sige, at vi har et virtuel cloud datacenter endnu, men vi er på vej," sagde Stefan Van Overfeldt fra BT.

Han påpegede samtidigt, at implementeringen af virtuelle miljøer fra blandt andre VMware, Microsoft og CA har sparet BT enorme summer på eksempelvis hardware, mandetimer og samtidigt givet selskabet større fleksibilitet med hensyn til eksempelvis disaster recovery.

"Virtualiseringen af nærmest forudsætningen for en service-orienteret infrastruktur," lød det fra Stefan Van Overfeldt.

Uimponerede danskere

De danskere, som Computerworld mødte efter åbningstalen, var ikke særligt imponerede over nyhedsværdien hos VMware.

"Den slags taler er jo typisk meget styret af markedsføring, hvor VMware understreger sin dominerende position i markedet," mener it-arkitekt Kim Kaae fra Avanade.

Den vurdering giver Windows-server specialist Allan Christiansen fra Accenture ham ret i.

"Generelt var det meget overordnede budskaber uden de helt store nyheder," lyder Allan Christiansens vurdering.

De glæder sig dog begge meget til, at VMware- stifter og selskabets teknisk direktør, Mendel Rosenblum, i morgen indtager scenen med sin "store tekniske viden" og "visionære udsyn."

Læs mere om VMworld Europe 2008 i de næste par dage på Computerworld.dk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S