Her er hemmeligheden bag Omadas vækst

Danske Omada har fundet ud af, hvordan selskabet kan lande ordrer. Omada vinder i 95 procent af de tilfælde, hvor selskabet slipper gennem det første nåleøje.

Artikel top billede

"Vi har i det sidste års tid vundet i 95 procent af de sager, hvor vi har gennemført en workshop hos kunden," siger Morten Boel Sigurdsson, administrerende direktør, Omada.

Selv om man ikke kæmpestor, kan man godt være det rigtige valg, mener det danske softwarehus Omada.

"Vi har i det sidste års tid vundet i 95 procent af de sager, hvor vi har gennemført en workshop hos kunden. Der kan vi vise, hvordan vi adskiller os, og vi har talrige gange vundet over vores store internationale konkurrenter," siger Morten Boel Sigurdsson, administrerende direktør, Omada.

Blandt de internationale kunder Omada har vundet i 2007 er amerikanske Daymon, den schweiziske forsikringskoncern SUVA, energigiganten RWE, BMW Group og den farmaceutiske virksomhed Bayer.

Omada er repræsenteret i udlandet med eget datterselskab i USA samt salgskontor i Tyskland og i England.

Succes og ingen gæld

Omada kalder sig selv et software- og konsulenthus inden for områderne projektledelse, SAP, IT Management, Identity & Access Management og procesoptimering.

Lige siden Morten Boel Sigurdsson stiftede selskabet i 2000 på basis af et projektstyringsredskab til brug for virksomheder, der skal implementere SAP-systemer, er det gået frem med stor hast.

Selskabet er ikke belastet af fremmed kapital eller gæld og har stor succes i udlandet.

I år er omsætningen vokset med 68 procent og har efter Computerworlds beregninger rundet de 90 millioner kroner.

Når der skal gøres forretninger, sker det i udlandet altid gennem en partner, mens Omada herhjemme ind imellem selv gennemfører en handel uden at blande en partner ind.

Herhjemme er blandt andet NNIT, PricewaterhouseCoopers og 2ndC blandt de udvalgte partnere, mens listen i udlandet omfatter Logica, Avanade, Oxford Computer Group, Traxion og Inceptio.

FORTSÆTTES

Her er hovedkonkurrenterne

Omadas konkurrenter er ikke specielt talrige, men de er til gengæld store.

"Konkurrenterne på markedet for ID management-løsninger er primært Oracle og Sun. Det er dem, vi oftest slås med, og det gælder både internationalt og herhjemme," siger Morten Boel Sigurdsson.

Han er meget tilfreds med at have øget overskuddet sidste år, selv om selskabet havde store udgifter til blandt andet at stille op ved 19 internationale arrangementer som for eksempel Cebit (sammen med Microsoft), Microsofts TechReady og sikkerhedsmessen RSA.

Aldrig sige aldrig

Det Østerbro-baserede softwarehus har flere gange mærket interesse fra større virksomheder, der kunne tænke sig at købe selskabet.

"I modsætning til mange amerikanere, der drømmer om at blive købt, så er det ikke noget, vi tænker på, men selvfølgelig skal man aldrig sige aldrig. Hvis nu der kom et tilbud, hvor to plus to kunne blive mere end fire så måske. Men det er ikke noget, vi ligger og styrer efter," konstaterer Morten Boel Sigurdsson.

En af de ting, Sigurdsson er rigtig glad for, er, at Omada i 2007 blev udnævnt som en ’Vendor of Note’ af analyseinstituttet Gartner, der anbefaler Omada til sine kunder.

Herudover har Bayer, en af verdens største farmaceutiske virksomheder, indstillet sit Omada-projekt til prisen Best Project of The Year 2007.

Morten Boel Sigurdsson forventer at øge såvel omsætningen som overskuddet i indeværende år på trods af, hvad han betegner som "massive investeringer."

Kræftens Bekæmpelse

Teknisk it-projektleder

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil