Direktørskifte koster Kerfi 20 procent af omsætningen

It-forhandleren Kerfi mister 50 millioner kroner på direktørskift sidste år. Samtidig er underskuddet fordoblet. Resultatet bliver også negativt i år, men det er meningen, fortæller Kerfis nye direktør.

Artikel top billede

Den islandsk-ejede it-forhandler Kerfi kommer ud af 2007 med et fald i omsætningen på godt 20 procent.

Omsætningen falder nemlig fra 248 millioner kroner i 2006 til 196 millioner sidste år.

"Det skyldes primært, at den tidligere direktør for selskabet tog et par sælgere og fire konsulenter med sig, da han skiftede til en af vores konkurrenter (Datacon, red.). Kunderne hænger gerne på konsulenter og sælgere, så det kostede os noget omsætning," siger Louis Reinholdt, som tiltrådte som administrerende direktør for Kerfi først på året.

Faktisk har Kerfi i løbet af 2007 mistet hele selskabets konsulentafdeling, hvilket også kan ses på udviklingen i fordelingen af omsætningen på produktgrupper.

Hele 88 procent af omsætningen i Kerfi sidste år kom fra salg af hardware mod 79 procent i 2006, mens serviceomsætningen faldt fra 19 til 12 procent.

Først stabilisering - så vækst

Den udvikling er Louis Reinholdt i fuld gang med at vende.

Som 2008 hidtil er forløbet, regner direktøren med at omsætningen igen nærmer sig 2006-tallene med en omsætning i nærheden af 230 millioner kroner.

"Vi skal først have stabiliseret forretningen. Når det er gjort, er vi klar til at ekspandere både på hardware- og konsulentsiden," siger Louis Reinholdt.

I første omgang er det meningen at vokse organisk, men hvis der dukker et interessant konsulentfirma op, udelukker Kerfi-direktøren ikke, at der allerede i år kan blive tale om opkøb for at udvide forretningen.

"Hvis vi ser et konsulentfirma, der passer ind, vil vi overveje det. Og så må se til næste år, om der skal ske noget større på opkøbssiden. Men det afhænger af, hvor langt vi er kommet med vores planer, og hvor mange penge vi har," siger Louis Reinholdt.

Sporene skræmmer ikke

Han er ikke bange for, at nye opkøb vil give samme problemer, som da selskabet i 2005 købte en række selskaber, herunder it-forhandleren Commitment.

"Nej, for det var et kæmpe fejlkøb og egentlig starten på den deroute, der har fulgt selskabet i to år," siger Louis Reinholdt.

Her henviser Louis Reinholdt blandt andet til opkøbet af it-forhandleren Commitment i 2005, hvor Kerfi sidste år måtte bruge godt seks millioner kroner på aftrædelsesudgifter til blandt andet tre direktører fra Commitment.

Det kunne mærkes direkte på bundlinjen i Kerfi, der sidste år indkasserede et underskud på 10,7 millioner kroner før skat mod et underskud på 4,2 millioner i 2006.

I år regner Louis Reinholdt heller ikke med positive tal på bundlinjen.

"Og det skal der faktisk heller ikke. Vi har fået afsat penge til ekspansion, så derfor er det vigtigere at vokse end at have sorte tal på bundlinjen i år," siger Louis Reinholdt.

Han regner dog med, at selskabet vil nærme sig nullet efter skat, mens EBITDA-resultatet (driftsresultat før afskrivninger og goodwill, red.) vil være positivt.

Annonceindlæg fra Trustworks

Tillid i en Zero-Trust verden

Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil