Community-feber puster nyt liv i danske Groupcare

Dotcom-overleveren Groupcare nyder godt af erhvervslivets lyst til at gå populære og personlige webtjenester som Facebook og MySpace i bedene og satse på community-løsninger.

Artikel top billede

Danske Groupcare, der skabte sociale fællesskaber på nettet for medlemmer af eksempelvis fodboldklubber, ejerforeninger og familier længe før ”communities” og ”Web 2.0” blev buzz-words, har igen fået gang i butikken.

Groupcare øgede i 2007 omsætningen med 46 procent og udskiftede røde tal på bundlinjen i 2006 med et overskud på 2,2 millioner kroner.

Groupcare har siden etableringen i 1999 udviklet sig fra at være en underskudsgivende portalvirksomhed.

Dengang var selskabets eneste indtægtskilde annoncer

I dag er selskabet en en softwarevirksomhed, der tjener penge på at sælge software til virksomheder og organisationer, som ønsker at kommunikere og samarbejde over nettet.

Community-feber bag storvækst

”Vi er meget tilfredse. Vi har finpudset strategien og høster i dag frugterne af at satse på at sælge kommunikationsløsninger til det danske forenings- og organisationsmarked,” siger Steen Alexander, administrerende direktør for Groupcare.

Ifølge Groupcare kan en stor del af fremgangen i 2007 tilskrives den store interesse for personlige og sociale fællesskaber på nettet, som blandt andre de populære webtjenester Facebook og MySpace er udtryk for.

”Den udvikling har sammen med lanceringer af Educare og Membercare generet en ny, stor efterspørgsel for vores erhvervsrettede community- og medlemsadministrations løsninger,” siger Steen Alexander.

Groupcares fremgang i 2007 skyldes også, at selskabet kom på gaden med en ny udgave af dets oprindelige produkt, GC Community, mener Steen Alexander.

Softwaren er blevet skrevet om fra ASP til .Net, så organisationer i bedste Web 2.0-ånd kan implementere Groupcare i deres egne systemer.

Udviklingen kostede i 2006 på bundlinjen hos Groupcare, men Steen Alexander er overbevist om, at udviklingsarbejdet har været alle pengene værd.

”Vi har allerede fået 25 kunder til version 2.0 af vores software, og samtidig har satsningen på udvikling betydet, at vi i dag har en stor og voksende forretning på it-udviklingsopgaver,” siger han.

Groupcare har i dag 30 ansatte i København samt 50 ansatte i udviklingscentret i Bangladesh, og flere end 600.000 personer og 180 organisationer kommunikerer og samarbejder via løsninger fra Groupcare.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S