Artikel top billede

Morten Kjærsgaard, formand for Open Source Leverandørforeningen i Danmark

Open source-forening klager til ISO over OOXML

Direktøren for Dansk Standard og vicepræsident i ISO har i dag modtaget en klage fra Open Source Leverandørforeningen. ISO-reglerne i OOXML-godkendelsen er ikke overholdt, mener foreningen.

Open Source Leverandørforeningen i Danmark (OSL) har fået nok af Dansk Standard.

Derfor klager OSL til ISO over Dansk Standards håndtering af vejledningen fra det såkaldte OOXML-udvalg, der skulle rådgive Dansk Standard om en eventuel godkendelse af Microsoft-formatet OOXML som ISO-standard.

Formand Morten Kjærsgaard fra OSL har i dag indgivet en officiel klage til ISO vicepræsident Jacob Holmblad, der også sidder som administrerende direktør hos Dansk Standard.

"Vores klage går både på processen hos Dansk Standard, men også på manglen af tekniske implementeringer i OOXML i ISO-regi. Jacob Holmblad får klagen direkte, fordi han har en fod i hver lejr," forklarer Morten Kjærsgaard til Computerworld.

Klagen er dog primært rettet mod Jacob Holmblads position som ISO-vicepræsident og sekundært hans titel som direktør hos Dansk Standard.

OSL når lige at få klagen med inden fristen udløber den 31. maj, hvor OSL vil sende samme klage på engelsk til Jacob Holmblad.

Dermed følger OSL i kølvandet på Jens Kjellerup, it-chef ved magistraten for Børn og Unge i Århus kommune, der for 14 dage siden klagede til Dansk Standard over OOXML-processen.

Diskussion af usynlig specifikation

Morten Kjærsgaard var et af de aktive medlemmer i OOXML-udvalget, og i klagen fra OSL påpeger han, at udvalget på et møde i slutningen af marts diskuterede, hvorvidt de 168 danske ændringsforslag var implementeret i OOXML-standarden.

Men baggrunden for denne diskussion var ifølge Morten Kjærsgaard funderet på et ufærdigt udkast til OOXML-specifikationen samt notater fra det såkaldte BRM-møde i Geneve, hvor de mange danske ændringsforslag skulle være blevet implementeret, hvilket er imod ISO-reglementet.

Tager det seriøst

"Derfor var der, som du ved, meget stor uenighed på mødet. Vi diskuterede ganske enkelt
en specifikation, som endnu ikke fandtes," skriver Morten Kjærsgaard til Jacob Holmblad.

Derudover hævder Morten Kjærsgaard i klagen, at to måneder efter, at Dansk Standard stemte ja til at ISO-godkende standarden trods uenighed i OOXML-udvalget, så er der i dag stadig usikkerhed om, hvorvidt de danske ændringsforslag er blevet tilføjet standarden.

Står i vejen for interoperabilitet

Så længe OOXML-standarden ikke er publiceret, er det ikke muligt for konkurrenterne at udvikle produkter på baggrund af OOXML.

Derfor efterlyser Morten Kjærsgaard også konkrete beviser på, at OOXML-formatet ikke står i vejen for interoperabilitet mellem konkurrerende produkter.

Derfor er det Morten Kjærsgaards forventning, at Dansk Standard genåbner sagen overfor ISO.

"En forhastet, og derfor muligvis fejlagtig gennemførelse af én standard kan bringe andre standarder og selve standardiseringssystemet i miskredit," slutter Morten Kjærsgaard klagen.

Det er seriøst

Jacob Holmblad fortæller til Computerworld, at han vil kigge på klagen ved førstkommende lejlighed.

"Klagen skulle jo sendes til ISO, men jeg sender den gerne videre. Sådan en klage er seriøs, og derfor skal den også behandles seriøst," lyder det fra vicepræsidenten i ISO og direktøren fra Dansk Standard.

Han tager i næste uge til Geneve, hvor OOXML-spørgsmålet givetvis vil blive vendt med ISO-organisationen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere