Artikel top billede

Børs-koks koster kassen på imagekontoen

Nasdaq OMX åbnede onsdag uden it-problemer, efter at firmaet fandt en stabil løsning. Københavns Fondsbørs nåede 70 procent af normal omsætning trods fem en halv times nedetid.

Onsdag morgen kunne de danske aktiehandlere ånde lettet op, da de nordiske børser åbnede uden it-problemer.

Tirsdag eftermiddag fik Nasdaq OMX nemlig løst de problemer, som mandag og tirsdag betød, at nogle kunder ikke kunne logge på det fælles handelssystem, mens andre oplevede en meget langsom forbindelse.

Problemerne begyndte mandag efter en systemopdatering i weekenden, men kulminerede med fem en halv times udsættelse af handelsstarten tirsdag.

Det lykkedes tirsdag eftermiddag Nasdaq OMX at finde den rigtige løsning på problemerne, som i løbet af tirsdages tre udsættelser af handelsstarten gjorde brugene af handelssystemerne mere og mere frustrerede.

Kritikken gik især på firmaets orientering til især mindre handlende om udviklingen i driftsstoppet.

Reagerede som normalt

Hos Nasdaq OMX, Københavns Fondsbørs fortæller administrerende direktør Bjørn Siebbern, at alt var oppe at køre igen tirsdag klokken 14.30. Og her til morgen fungerede systemet igen.

"Her til morgen kunne vi se, at systemet reagerede som det plejer. Medlemmerne kunne logge på systemet i samme hastighed, som de plejer," siger Bjørn Siebbern.

Manglende milliardomsætning

Det er uklart, hvad de to dages nedbrud på de nordiske børser har kostet i kroner og ører.

Den svenske avis Dagens Industri fortæller, at en gennemsnitsdag på de nordiske børser genererer en omsætning på omkring 39,7 milliarder kroner.

Tirsdag var omsætningen nede på 24,4 milliarder kroner. Ifølge avisen er det 40 procent mindre end normalt.

I København gik det dog ikke helt så galt. Her nåede handelen trods tabet af fem en halv time op på 70 procent af den normale omsætning, nemlig tre milliarder kroner, fortæller Bjørn Siebbern.

Ærgelig på kunders vegne

Direktøren er dog ikke i tvivl om, at it-nedbruddet har kostet noget på den goodwillkonto, firmaet har oparbejdet gennem tiden.

"Det har kostet os noget på goodwill-kontoen. Men omfanget har været begrænset," siger Bjørn Siebbern.

Han fortæller, at firmaet har goodwill hos medlemmerne, fordi systemet har fungeret fejlfrit i to år.

"På kundernes vegne er jeg rigtig ked af det og ærgerlig over det. Heldigvis føler jeg, at de har forståelse for problemet," siger Bjørn Siebbern.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere