Rollen som it-leder gennemlever i disse år en massiv transformation. Jobbet, der tidligere krævede personer med stor teknisk viden, kræver i dag folk med tæft for at få informationsteknologien til at spille i samme takt og toneart som forretningsstrategien.
Og de dygtigste it-direktører, som for eksempel Niels Molzen fra Danisco, der i aftes blev kåret til årets it-direktør, Årets CIO 2008, bevæger sig mere på direktionsgangen end i serverrummet.
»Rollen er blevet forretningskritisk. For at optimere virksomhedernes forretningsmodel er det nødvendigt at understøtte med et velfungerende it-system,« siger partner Stephen Bruyant-Langer fra headhunterfirmaet Ray & Berndtson.
Krav fra topchefer
Budskabet om rollens relativt nyvundne status som forretningskritisk rungede i flere afskygninger på konferencen Årets CIO 2008, der fandt sted i går eftermiddags.
Her fik de godt 100 fremmødte it-direktører en række bud på, hvordan de skal styrke deres kompetencer for at navigere i den nye fremtid.
Det skete blandt andet med baggrund i analyser af topchefernes forventninger til it-lederne.
Ifølge Per Andersen, administrerende direktør hos IDC Nordic, forlanger topcheferne nemlig, at virksomhedernes nytænkninger og innovationer i fremtiden udklækkes og støbes i netop it-afdelingerne.
»Vores undersøgelser viser, at der er større og større krav til IT-direktørerne til at være med til at skabe forretningen,« siger han.
Ikke kun it-analysehuset IDC ser denne tendens. Så sent som i fjor viste en undersøgelse fra Rambøll Management, at 26 procent af danske topchefer i landets 500 største virksomheder mener, at itfor dem er det vigtigste, strategiske kort at spille for at udvikle forretningen.
Artiklen fortsætter på næste side...