Teleselskaberne kan risikere at miste kontrollen over deres egne massive investeringer i infrastruktur.
En rapport fra IT- og Telestyrelsen, Nøgletal 2007, viser, at investeringerne sidste år nåede rekordhøjde på 9,1 milliarder kroner.
Men spørgsmålet er, om markedskræfterne og EU på længere sigt vil lade teleselskaberne beholde kontrollen over deres egne net.
Det tvivler teleanalytiker og research direktør i Current Analysis, Bernt Stubbe Østergaard, i hvert fald på.
EU-kommissær for informationssamfund og medieforhold, Vivian Reding, argumenterer nemlig kraftigt for at adskille kontrollen over netværket fra teleselskabernes tjenesteleverance, for at skabe en ligeværdig adgang til det fælles net, fortæller han.
"Teleselskaberne er tvunget til at investere i etablering af en IP-baseret bredbåndsinfrastruktur, men stærke kræfter i EU ønsker at sikre lige adgang til den ressource. Det er et forsøg på at undgå, at vi får gravet flere optiske net ned ved siden af hinanden, med hver sin optiske fiber i, hvilket jo er spild af kræfter," siger Bernt Stubbe Østergaard.
TDC ikke presset af EU endnu
Telia i Sverige, Telecom Italia og BT i England har allerede taget konsekvensen af presset fra EU, og har udskilt deres infrastruktur i separate selskaber.
”TDC mener ikke, at de er presset af EU lige nu, og Vivian Reding har da også udtrykt sig positivt om den nuværende konkurrencesituation i Danmark. Til gegæld har de danske elselskaber travlt med udbygge deres egen optiske infrastruktur, så på længere sigt kan jeg godt tvivle på, om TDC kan beholde den nuværende kontrol over nettet. Vi ser flere og flere eksempler på samarbejde mellem operatører om drift af bredbånd og fibernet.”
Deutsche Telekom forsøgte med opbakning fra den tyske stat at beholde eneretten på deres nye VDSL-netværk.
"Det er blevet kraftigt imødegået fra Bruxelles, og bliver næppe til noget," siger Bernt Stubbe Østergaard.
En nødvendig investering
Uanset at de store teleselskaber ikke bliver i stand til at styre deres nye infrastruktur selv, mister den ikke sin betydning som konkurrencefordel overfor de mindre selskaber. Så pengene er langt fra dårligt givet ud.
De store teleselskaber er nemlig i gang med de nødvendige forberedelser til en fremtid, hvor det er levering af abonnementstjenester, de skal tjene pengene på, snarere end på trafikken over deres net.
"Vi er på vej over i et rent IP-baseret NGN (Next Generation Network, red.), hvor teleselskaberne lægger deres infrastruktur om fra lodrette, adskilte telenet til vandrette, integrerede netværk med fælles styring og afvikling. Det sker fordi selskaberne i fremtiden skal levere rigtig mange nye og mere individualiserede tjenester,” siger Bernt Stubbe Østergaard.
Stream video fra Andesbjergene
Og der skal investeres meget i det nye IP-netværk, mener Bernt Stubbe Østergaard.
"Det netværk, vi kender i dag fra internettet, er et såkaldt best effort-netværk, der er fint titl browsing af e-post. Men det var slet ikke var tiltænkt tjenester som tale og video, der kræver høj signalkvalitet," siger han.
Dertil kommer den gryende integration med mobilnettet i form af såkaldte FMC-tjenester (Fixed-Mobile Convergence), som kendes fra Telia’s HomeFree-tjeneste i Danmark.
Som abonnent på en tjeneste, skal forbrugeren kunne få adgang til den via sine forskellige apparater, hvor kravet er, at tjenensten kan afspilles på HD-TV, pc, mobiltelefon, PDA og så videre.
For at kunne tilbyde denne såkaldte Multi Screen Delivery, skal teleselskaberne udvikle en ny, fælles tjenesteplatform, der er fuldt integreret med deres regnskabssystemer.
”Vi har ikke en struktur i netværket i dag, der understøtter en hel masse tjenester. Derfor skal hvert teleselskab etablere egen Service Delivery Platform, hvor selskabet hurtigt kan lancere nye tjenester og tage dem af igen, når de ikke længere er profitable,” siger Bernt Stubbe Østergaard.
Inden for de næste 10 år kommer vi til at se mange flere tjenesteudbydere, især fra forbrugerne, der selv bliver producenter, forudser han.
"Rejser man rundt i i Andesbjergene, kan man streame video fra sin mobiltelefon over til sit teleselskabs Service Delivery Platform, og så at sige sælge det til andre abonnenter, der har interesse i at følge rejseoplevelserne. Teleselskaberne får så deres andel og bevarer deres centrale rolle som multi-platform tjenesteudbydere."