Artikel top billede

Microsoft-partnere føler sig udfordret af Microsoft

Microsoft vil falbyde hosting af sine nye net-tjenester. Det skaber uro blandt de livsvigtige partnere, der tjener penge på kundekontakten. Ingen grund til uro, lyder det fra Office-chef Christopher Capossela.

Houston, Texas: Microsoft træder med et ordentligt skridt ind i en rolle, der ellers traditionelt har tilhørt de for selskabet så livsvigtige partnere – nemlig rollen som hosting-selskab for brugerne af Microsofts løsninger.

I direkte konkurrence med selskabets partner-miljø – der ellers generer mere end 90 procent af Microsofts omsætning – vil selskabet nemlig fremover tilbyde at hoste løsninger for dets slutkunder, som Microsoft ellers traditionelt ikke har haft meget med at gøre.

Det sker som led i Microsofts nyere 'software + services'-strategi, der bygger på ideen om at tilbyder kunderne valgmulighed mellem at hoste løsningen hos Microsoft, hos en partner eller hos sig selv.

Netop 'software + services'-strategien er det helt hotte emne på Microsofts årlige partner-konference, som i disse dage finder sted i Houston, Texas.

De første spæde skridt er allerede blevet taget med lanceringen af det danskudviklede Live CRM på det amerikanske marked i april, som ifølge Dynamics-chef Klaus Holse Andersen har haft et 'godt uptake'. Du kan læse hele interviewet her.

Ifølge kilder betyder det, at CRM Live siden april har landet omkring 500 kunder – primært små og mellemstore virksomheder – på det amerikanske marked.

Nu er turen kommet til at udvide systemet til også at dække en række nye tjenester, som Microsoft vil tilbyde at hoste for næsen af selskabets egne hosting-partnere.

De omfatter Exchange, Sharepoint, Office Communications Server og Office Live Meeting.

"Dette er begyndelsen på en meget stor ekspansion inden for online-services," siger Christopher (Chris) Capossela, Microsofts øverste chef for Office, til Computerworld.

Plaster på såret til partnerne

Som et plaster på såret vil Microsoft tilbyde sine partnere en slags returkommission for hver slutbruger, der hoster sin løsning på Microsofts egne servere fremfor på en partners.

I det første år vil Microsoft ifølge Chris Capossela sende 18 procent af den månedlige pris, som kunden betaler per bruger for at få sin løsning hostet hos Microsoft, retur til den pågældende partner. Dernæst vil retur-kommissionen falde til seks procent.

Når det gælder det netbaserede Dynamics CRM Live er returkommissionen lidt mindre.

"Vores vinder-strategi er stadig af få partnerne til at sælge for os. Logikken er jo, at vi har investeret i datacentre i mange år. Vi tilføjer 10.000 nye servere til vores datacentre hver måned. Det er altså lige så mange, som Facebook har i alt. Så vi er meget erfarne på området," siger Chris Capossela til Computerworld.

Mærsk er med blandt de første

Netop nu er løsningerne i beta-test. Microsoft forventer imidlertid at lancere dem senere på året på det amerikanske marked, hvor prisen vil blive sat i bund for at få momentum på markedet.

Selskabet kan imidlertid allerede nu præsentere en række kunder blandt verdens helt store selskaber, der har underskrevet online services-kontrakter i kæmpe-størrelsen.

De tæller store selskaber som Coca Cola, Nokia, Toyota og danske A.P. Møller-Mærsk, der har indgået en stor aftale med Microsoft om hosting af en ny online-baseret aftale. Det kan du læse mere om senere i disse spalter.

Med Microsofts aggressive prissætning kommer den netbaserede version af Exchange til at koste omkring halvtreds kroner per bruger per måned, mens Sharepoint Online vil komme til at koste omkring 40 kroner per bruger per måned. Office Communications Server vil komme til at koste omkring 10 kroner per bruger per måned.

"Ordningen her betyder, at man som virksomhed slet ikke behøver at investere i en it-infrastruktur. Man skal bare betale et månedligt beløb, og så kører man. Vi tror, at dette vil føre til en markant forandring af hele markedet," siger Chris Capossela til Computerworld.

Europæisk lancering på trapperne

I pipelinen er allerede nu lanceringen i de store europæiske lande.

I første halvdel af 2009 lancerer Microsoft nemlig de hostede løsninger i Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Japan.

"Dernæst vil vi løbende lancere ordningen i flere lande," siger Chris Capossela.

Små beløb – men markedet udvider sig

Microsofts ret aggressive prissætning betyder, at de Microsoft-partnere, der ellers har de pågældende slutbrugere i kunde-kartoteket og dermed får retur-kommissionen, vil ende med at få ret små beløb per bruger af Microsoft.

Til gengæld er beløbet stabilt, hvilket Microsoft i høj grad mener gør ordningen attraktiv. Det skyldes ikke mindst, at modellen hidtil har bygget på, at partnerne primært har tjent penge på at fikse problemer.

"Normalt udgør indtægterne på transaktionerne meget lidt for partnerne. Nu bliver det til en fast indkomst. Oveni kommer de øvrige konsulent-indtægter. Jeg tror ikke, at vi kommer til at miste partnere på det her," siger Eduardo Rosini, corporate vice president for Microsofts globale forretning for små og mellemstore virksomheder.

"Vi har talt med mange partnere, inden vi lancerede denne ordning, men det er klart, at der altid er nogen, der siger, at de får for lidt. Men vi mener, at det er en god ordning, og at betalingen er rimelig," siger Eduardo Rosini til Computerworld.

Partnerne er skeptiske

Alligevel er mange partnere skeptiske overfor ordningen, erfarer Computerworld, der er med på Microsofts store partnerkonference i Houston, Texas, i disse dage.

Flere partnere, som Computerworld har talt med, melder, at de ikke mener, at der er nok penge for dem i ordningen. De har da også fortsat mulighed for selv at tilbyde hosting-løsninger i lige konkurrence med Microsoft, og den mulighed hælder de fortsat til.

Samtidig er der udpræget skepsis over, hvorvidt markedet overhovedet er interesseret i denne type delte hosting-kontrakter.

Microsofts første skud på stammen, lanceringen af Dynamics CRM Live i USA i april, har indtil videre trukket omkring 500 hostede kunder alt i alt, primært små og mellemstore virksomheder. Det tyder ikke på vild interesse, lyder det fra en skeptisk partner.

Flere partnere fortæller til Computerworld, at de mener, at de bør have en højere procentandel, hvis de skal gøre benarbejdet på salgssiden og dernæst aflevere den pågældende kunde til Microsoft.

Michael Riise, Microsoft-chef for selskabets forretningsdivision rettet mod de små og mellemstore virksomheder, påpeger, at den hub, som partnerne vil sidde på med den nye model, allerede er i gang med at vokse markant.

"Før i tiden var det kun håndteringen af et økonomisystem og måske noget mail, som partneren varetog. Men nu kommer der også administration af for eksempel IP-telefoni, unified communication, mobile løsninger, instant messaging og meget andet. Det er netop partnerne, der skal tage sig af alle disse installationer. Så tager vi os af driften af serverne," siger Michael Riise til Computerworld.

Andre produkter kommer hen ad vejen

I horisonten venter nu lanceringen af en række øvrige produkter under 'software + services'-strategien.

De kommer til at omfatte de dansk-udviklede Dynamics ERP-produkter. Microsoft vil dog ikke fortælle, hvornår det kommer til at ske.

"Vi vil endnu ikke fortælle noget om tidsplaner for hverken vores ERP-produkter eller andre produkter. Men vi har klart meldt ud, at vi følger denne strategi, og at det vil komme en dag," siger Chris Capossela til Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere