Mobildata skal redde desperat tele-branche

Teleselskabernes indtægter fra mobildata vil i år nå op på rekordhøje 1000 mia. kroner. Data-væksten skal redde en stagnerende telebranche, siger analytiker.

Artikel top billede

2008 vil blive et rekordår for mobildata. Indtægterne herfra vil overstige 1000 milliarder kroner, lyder vurderingen fra analysefirmaet Informa Media.

Den vækst kan vise sig at være nødvendig for teleudbyderne, spår teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.

"Telebranchen har generelt det problem, at det totale marked slet ikke vokser, og mobilmarkedet kun langsomt. Der er tilmed prispres på tale-delen, så de leder desperat efter nye vækstområder," siger han.

Og netop sådan et er markedet for mobilt bredbånd, lyder vurderingen.

"Mobilt bredbånd er den helt store vækstmotor i branchen i øjeblikket. Hvis man ser på, hvor mange penge, selskaberne bruger på reklame for det mobile bredbånd, er det tydeligt, at det er det område, de sætter deres lid til fremover," siger han.

Slut for fastnetbredbånd

Selvom markedet for mobilt bredbånd altså står til fremgang, kan det dog betyde andre problemer for teleselskaberne. Brian Troelsen mener nemlig, at væksten måske kan betyde en snarlig ende for fastnetbredbånd.

"Det bliver interessant at se, om mobilt bredbånd faktisk begynder at kannibalisere på fastnetbredbånd. Vi har jo set, der er flere og flere, der vælger at droppe deres fastnettelefon for at gå over til mobiltelefon," siger han.

I Danmark er det især mobilselskabet 3, der står til at profitere at netop den udvikling.

"Langt om længe er 3 ved at være rigtig gode og vokser, men man skal også huske på, at de jo har haft et naturligt forspring i forhold til deres konkurrenter, der først kom med på vognen senere," siger Brian Troelsen.

Indholdsudbydere i vækst

Væksten i mobilt bredbånd kan let vise sig at være det, der for alvor sætter gang i udbuddet af indhold til de mobile enheder, mener Brian Troelsen fra IDC.

"Jeg tror, vi kan glæde os til, at der nu for alvor er ved at komme gang i indholdsdelen."

"Tidligere har der ikke været brugere nok, men nu begynder brugerne at komme, og så vil indholdet komme helt af sig selv," vurderer Brian Troelsen.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S