Mobildata skal redde desperat tele-branche

Teleselskabernes indtægter fra mobildata vil i år nå op på rekordhøje 1000 mia. kroner. Data-væksten skal redde en stagnerende telebranche, siger analytiker.

Artikel top billede

2008 vil blive et rekordår for mobildata. Indtægterne herfra vil overstige 1000 milliarder kroner, lyder vurderingen fra analysefirmaet Informa Media.

Den vækst kan vise sig at være nødvendig for teleudbyderne, spår teleanalytiker Brian Troelsen fra IDC.

"Telebranchen har generelt det problem, at det totale marked slet ikke vokser, og mobilmarkedet kun langsomt. Der er tilmed prispres på tale-delen, så de leder desperat efter nye vækstområder," siger han.

Og netop sådan et er markedet for mobilt bredbånd, lyder vurderingen.

"Mobilt bredbånd er den helt store vækstmotor i branchen i øjeblikket. Hvis man ser på, hvor mange penge, selskaberne bruger på reklame for det mobile bredbånd, er det tydeligt, at det er det område, de sætter deres lid til fremover," siger han.

Slut for fastnetbredbånd

Selvom markedet for mobilt bredbånd altså står til fremgang, kan det dog betyde andre problemer for teleselskaberne. Brian Troelsen mener nemlig, at væksten måske kan betyde en snarlig ende for fastnetbredbånd.

"Det bliver interessant at se, om mobilt bredbånd faktisk begynder at kannibalisere på fastnetbredbånd. Vi har jo set, der er flere og flere, der vælger at droppe deres fastnettelefon for at gå over til mobiltelefon," siger han.

I Danmark er det især mobilselskabet 3, der står til at profitere at netop den udvikling.

"Langt om længe er 3 ved at være rigtig gode og vokser, men man skal også huske på, at de jo har haft et naturligt forspring i forhold til deres konkurrenter, der først kom med på vognen senere," siger Brian Troelsen.

Indholdsudbydere i vækst

Væksten i mobilt bredbånd kan let vise sig at være det, der for alvor sætter gang i udbuddet af indhold til de mobile enheder, mener Brian Troelsen fra IDC.

"Jeg tror, vi kan glæde os til, at der nu for alvor er ved at komme gang i indholdsdelen."

"Tidligere har der ikke været brugere nok, men nu begynder brugerne at komme, og så vil indholdet komme helt af sig selv," vurderer Brian Troelsen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S