Dansk bredbånd halter på hastighed

Selvom Danmark har den største udbredelse af bredbåndsforbindelser på kloden, halter vi efter, når det kommer til hastighed, lyder det fra OECD.

Artikel top billede

"Danmark er nummer et i udbredelsen af bredbånd, så hvad ville en skønhedsdronning lære af andre lande," spurgte Dmitri Ypsalanti, da han i dag holdt oplæg på konferencen Bredbåndsdagene 2008.

Som leder af teleafdelingen i det internationale økonomiske råd OECD står Dmitri Ypsalanti bag en lang række undersøgelser, der sammenligner medlemslandenes positioner på telemarkedet.

Efter hans oplæg var dommen klar. Der er faktisk en hel masse, Danmark kan lære af andre lande. Ikke mindst når det gælder hastigheder.

"Det er billigt at få adgang til nettet i forhold til andre lande, men det hænger sammen med, at danske selskaber stadig tilbyder lave hastigheder - helt ned til 256 kilobit. I Frankrig er den laveste hastighed eksempelvis to megabit," forklarer Dmitri Ypsalanti.

Med 35,1 bredbåndsabonnenter per 100 indbyggere lægger Danmark sig i spidsen med flest linjer per indbygger, mens Holland og Island følger efter.

Lande som Sydkorea og Japan ligger henholdsvis nummer syv og 17. Men netop de to sidstnævnte lande har langt større udbredelse af højhastighedsforbindelser.

40 procent af japanske bredbåndsforbindelser er fibernet, 34 procent i Sydkorea, mens tallet for Danmark kun er ni procent. Det sender Danmark ind på en femteplads over fibernet.

"Danmark er ganske vist nummer et i udbredelse, men Danmark kan forbedre sig på pris og hastighed," siger Dmitri Ypsalanti.

Ifølge OECD's opgørelse tilbyder Japan den billigste megabit-pris med 69 øre, mens den laveste pris per megabit i Danmark er 8,7 kroner.

Minister taler om mindst to megabit

Videnskabsminister Helge Sander (V) erkender også, at det er tid til at tænke nyt i de danske bredbåndsambitioner. Indtil nu har det handlet om at give flest mulige danskere adgang til bredbånd, men det mål er så godt som nået.

"Der er ikke flere i Danmark uden adgang til bredbånd, end at de kan samles på SAS Arena i Herning," siger ministeren.

SAS Arena rummer dog kun plads til 11.800 tilskuere, mens antallet af danskere uden mulighed for bredbånd ligger på 20.000.

"Vi bør derfor overveje om vi skal foretage en ny måling, hvor vi i stedet undersøger, hvor mange danskere der ikke har mulighed for at få minimum to megabit internet," siger Helge Sander.

OECD har også undersøgt, hvilke hastigheder bredbåndsudbyderne reklamerer for i deres markedsføring. I Japan var den gennemsnitlige max-hastighed i reklamerne 94 megabit, mens danske udbydere reklamerede med 6 megabit. Det sender Danmark ned på en 21. plads af i alt 30 lande.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil