EU vil have mere fart på fiber-udrulningen

EU går efter at at tvinge de gamle fastnet-giganter til at åbne op for, at konkurrenterne også kan få gavn af deres massive fiber-investeringer.

Artikel top billede

De ledende europæiske bredbånds-selskaber skal give konkurrenterne adgang til deres fiber-netværk, mener Europa-Kommissionen.

I en række anbefalingerne til de enkelte landes telestyrelser skriver kommissionen, at man bør sikre, at de gamle fastnet-monopoler er i stand til få en passende indtjening i forhold til deres bredbånds-investeringer.

Det skriver Financial Times.

Brittish Telecom, den største fastnet-udbyder i England, byder opfordringen velkommen, mens Deutsche Telecom afviser den.

Opbygningen af en fiber-infrastruktur er i disse år en af de største udgifter for de europæiske teleselskaber.

Viviane Reding, EU's tele-kommisær, og konkurrence-kommisær Neelie Kroes er begge bekymrede over, at EU bliver kørt bag af dansen af lande som Japan og USA i udrulningen af super-bredbånds-netværk.

"Vi ønsker nationale regler, der ikke bare opfordrer til de nødvendige og væsentlige investeringer i fiber, men også styrker bredbånds-konkurrencen," siger Neelie Kroes til Financial Times.

Kan man tjene penge på fiber?

Flere af de store fastnet-selskaber er nervøse over at investere for meget i fiber, fordi selskaberne er i tvivl om, hvorvidt innvesteringerne vil blive tjent ind igen.

I Tyskland vedtog man sidste år en lov, der betyder, at det er Deutsche Telecom selv, der bestemmer prisen, når konkurrenter ønsker at anvende selskabet fiber-net. Deutsche Telecom peger på, at den model ansporer rivalerne til at anskaffe sig egne fiber-netværk.

Herhjemme graver både elselskaberne og TDC fiber ned, og hvis man skal tro en ny undersøgelse, skal Danmark da også oppe sig, hvis vi skal være med blandt de bredbånds-førende nationer.

Da konferencen Bredbåndsdagene fandt sted tidligere på ugen, var der en del debat om, hvilken rolle henholdsvis kobber og fiber kommer til at spille i fremtiden. Flere mener, at kobberen nødvendigvis snart må udddø som bredbåndsteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S