EU vil have mere fart på fiber-udrulningen

EU går efter at at tvinge de gamle fastnet-giganter til at åbne op for, at konkurrenterne også kan få gavn af deres massive fiber-investeringer.

Artikel top billede

De ledende europæiske bredbånds-selskaber skal give konkurrenterne adgang til deres fiber-netværk, mener Europa-Kommissionen.

I en række anbefalingerne til de enkelte landes telestyrelser skriver kommissionen, at man bør sikre, at de gamle fastnet-monopoler er i stand til få en passende indtjening i forhold til deres bredbånds-investeringer.

Det skriver Financial Times.

Brittish Telecom, den største fastnet-udbyder i England, byder opfordringen velkommen, mens Deutsche Telecom afviser den.

Opbygningen af en fiber-infrastruktur er i disse år en af de største udgifter for de europæiske teleselskaber.

Viviane Reding, EU's tele-kommisær, og konkurrence-kommisær Neelie Kroes er begge bekymrede over, at EU bliver kørt bag af dansen af lande som Japan og USA i udrulningen af super-bredbånds-netværk.

"Vi ønsker nationale regler, der ikke bare opfordrer til de nødvendige og væsentlige investeringer i fiber, men også styrker bredbånds-konkurrencen," siger Neelie Kroes til Financial Times.

Kan man tjene penge på fiber?

Flere af de store fastnet-selskaber er nervøse over at investere for meget i fiber, fordi selskaberne er i tvivl om, hvorvidt innvesteringerne vil blive tjent ind igen.

I Tyskland vedtog man sidste år en lov, der betyder, at det er Deutsche Telecom selv, der bestemmer prisen, når konkurrenter ønsker at anvende selskabet fiber-net. Deutsche Telecom peger på, at den model ansporer rivalerne til at anskaffe sig egne fiber-netværk.

Herhjemme graver både elselskaberne og TDC fiber ned, og hvis man skal tro en ny undersøgelse, skal Danmark da også oppe sig, hvis vi skal være med blandt de bredbånds-førende nationer.

Da konferencen Bredbåndsdagene fandt sted tidligere på ugen, var der en del debat om, hvilken rolle henholdsvis kobber og fiber kommer til at spille i fremtiden. Flere mener, at kobberen nødvendigvis snart må udddø som bredbåndsteknologi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S