Nordisk softwaresalg buldrer frem trods krise

Krise eller ej. Salget af software i Norden vokser markant.

Artikel top billede

På trods af nedsmeltningen af de finansielle markeder på tværs af Europa bliver forbrugerne ved med at købe software.

I 2007 voksede salget af software i de nordiske lande med 8,6 procent, hvilket tangerer den rekordvækst, der var året før i 2006, beretter analysehuset IDC Nordic.

Hverken it-tjenester generelt eller salg af hardware når i nærheden af salgstallene for software, der på tværs af Norden i kroner og ører var oppe at ringe på 45 milliarder kroner.

Gælder hele paletten

De høje vækstrater begrænser sig ikke til nogle få typer af software, men gælder hele paletten, hvor nogle af højdespringerne er sikkerhedssoftware, content applications, collaborative applications, CRM applications, BI tools (Business Intelligence) og software quality og life cycle-værktøjer.

Alle disse produktkategorier voksede salgsmæssigt med tocifrede tal i 2007, beretter IDC, der ikke forventer, at træerne vokser ind i himlen, men derimod advarer om en lettere opbremsning i salget.

Blandt de faktorer, der sparker til salget af software er SOA (Service-Oriented Architecture) og den øgede brug af standardiseret software, nye smarte måder at bruge Web 2.0-løsninger, virtualisering, automatisering af forretningsprocesser og vækst i brugen af nye leveringsmodeller (fra open source til Software as a Service.)

Temperaturen falder

De dårlige nyheder er, at det økonomiske tempo er gået gevaldigt ned i hastighed i alle de nordiske lande.

IDC mener, at softwaremarkedet vil være forholdsvis modstandsdygtigt overfor det generelle temperaturfald i investeringsklimaet, men vurderer alligevel, at væksten i softwaresalget falder til 7,2 procent i år og 6,4 procent i 2009.

"Den aktuelle økonomiske situation sætter et spørgsmålstegn ved mange investeringer i software, og vi forventer, at mange udsætter projekter, og at markedet vil være langt mindre aggressivt i 2009," siger Per Andersen, administrerende direktør for IDC i Norden og Benelux.

IDC forventer ikke at se en forbedring af markedsvilkårene før tidligst i 2011.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S