SOA-suppen er ved at miste varmen

Væksten inden for SOA er for første gang faldende, konkluderer en undersøgelse, som Gartner netop har fremlagt. Mange organisationer har evalueret SOA og valgt ikke at bruge tid og ressourcer på det.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Antallet af organisationer, der planlægger at gå ad SOA-vejen (service-orienteret arkitektur), er skrumpet ind til 25 procent.

Det var ellers 53 procent i sidste års undersøgelse. Antallet af organisationer helt uden planer om at udnytte SOA er mere end fordoblet fra syv procent i 2007 til 16 procent i 2008.

Denne dramatiske ændring er foregået siden starten af 2008, fortæller Gartner.

Gartner har udført denne spørgeundersøgelse fem år i træk, og dette er første gang, at tallene har været nedadgående, oplyser analytiker Dan Sholler, som er vice president hos Gartner.

"Det, vi oplever her, er, at der er en masse organisationer, der af en vifte af årsager ikke forventer at foretage sig noget specifikt i retning af SOA til næste år."

Planer udskydes

Dette års undersøgelse viser en nedgang i væksten for SOA, understreger Dan Sholler. Alt i alt forventer organisationer at gennemføre færre projekter til næste år, hvor verdensøkonomien delvist bidrager til denne holdning oplyser han .

Det kan også være, at organisationer foretager sig færre ting, som er relevante i et SOA-perspektiv, påpeger han.

Undersøgelsen viser, at et voksende antal store organisationer udskyder planer om at anvende SOA. 53 procent af respondenterne anvender allerede SOA. 20 procent er i færd med at opbygge hændelsesstyrede arkitekturer (event-driven architecture, EDA), og 20 procent har planer om at gå i gang inden for de næste 12 måneder.

Brug af moderne programmeringsmiljøer er ifølge Gartner tæt forbundet med SOA. Dette betyder, at flere organisationer fokuserer på SOA i forbindelse med ny udvikling, der bruger Java, Microsoft .Net og dynamiske sprog som Perl, Python, PHP og Ruby.

Organisationer gør klogt i at overveje alternativer til at udrulle SOA i ældre programmeringsmiljøer, da der ifølge Gartner sandsynligvis er langt i mellem folk, der evner at bygge bro mellem lejrene.

Vejet og fundet for let

Gartner konkluderer også, at det lavere antal af organisationer, der er i gang med SOA, påviser en massiv ændring i fremtidsudsigterne i denne henseende.

SOA er gået fra at være noget, der grundlæggende og inden for kort tid ville være uundgåeligt for alle organisationer, til at være noget som mange organisationer har evalueret og nu valgt ikke at bruge tid og ressourcer på.

De to hovedårsager til, at organisationer vælger ikke at gå videre med SOA, er mangel på evner, ekspertise og en realistisk forretningsmodel. Der er ifølge Gartner forvirring om opbygningen af en levedygtig forretningsmodel for SOA.

Gartner gennemførte spørgeundersøgelsen mellem maj og juli i år angående udrulning, brug, fremgangsmåde og fordele ved SOA. Som udgangspunkt blev brugt et udvalg af flere end 200 virksomheder på verdensplan med flere end 1.000 ansatte.

Tre efterfølgende faser af undersøgelsen involverede interview af deltagere ved diverse Gartner-konferencer vedrørende SOA. Samlet set blev 119 respondenter interviewet i disse efterfølgende faser.

Undersøgelsen viser, at der er stor variation i udrulning og planer om udrulning af SOA i forhold til verdensregioner. SOA-udrulning er næsten universelt udbredt i Europa, moderat i Nordamerika og bagud i Asien.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil